×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Kjørelysproblemer på -95 Audi A4

Mer
13 år 9 måneder dager siden #3899 av RoyK
Hei

Jeg er litt grønn på dette området, og tenkte jeg skulle søke litt tips før jeg kaster meg på å løse problemet på Audien.

Jeg erfarer problemer med kjørelys. På denne bilen er det ikke automatiske kjørelys da den er bruktimportert fra tyskland i -97.
Dette er da blitt ettermontert hos aut. bilverksted (utrolig nok) før jeg kjøpte bilen av dette verkstedet som også driver med salg av bruktbil.

Problemet mitt konkret er at: Når jeg starter bilen har jeg lys på venstre side fremme, mens høyre er død. Når jeg da vipper lysbryter opp, dør venstre hovedlys, og høyre tenner.
Jeg får da ikke lys på begge sider samtidig.

Fjernlys virker som normalt på begge sider når lysbryter er vippet i øvre posisjon.


Jeg fikk dette problemet første gang like etter at jeg kjøpte bilen, og returnerte den til verkstedet jeg kjøpte den av, og fikk den igjen dagen etter med alle lys i orden.
Etter noen måneder skjedde samme greia igjen, og jeg gikk tilbake, og spurte denne gang mer konkret hva som forårsaket dette, i tilfelle det var en bagatell jeg kunne ta meg av selv.

Og ja, det skulle bare være til å skifte ett rele. Noe jeg antok var helt kjempe siden det ikke tar mange minuttene å skifte dette.
Jeg demonterte deksler under ratt, og plukka ut releet, og gikk for å kjøpe nytt på meca.
Der fikk jeg litt sjokk, siden releet kosta vel 600,- kroner.

Jeg kjøpte dette og monterte det.
Dagen etter fikk jeg nye devil/angel eyes hovedlys som jeg monterte på bilen, og ja..senere den dagen røk releet igjen.
Nye 600,- kroner for nytt.
Dette releet varte faktisk i hele 3 dager før det røk. Og enda 600,- kroner måtte tilføres bilen. Da ble jeg rimelig forbanna, og lurte på hva dette var for kina-komponent.

Jeg fulgte ledningene til dette som var blitt montert av autorisert bilverksted, og ble litt overraska av det jeg fant.
Da jeg åpna dekselet til sikringsholderen på venstre ytterside av dashbord så jeg at ledningene til dette ekstramonterte superlyset var \"montert\" ved å avisolere de to kablene, og kile dem inn i strømførende eksisterende krets ved hjelp av sikringen til den respektive kursen.

Jeg returnerte til verkstedet, og spurte om løsninger på problemet mitt.
Svaret jeg fikk var at jeg ikke måtte finne på å blinke med fjernlys uten å ha satt lysbryter i øvre posisjon, for dette ville overbelaste releet, og det ville ryke.

Nå har ikke jeg for vane å leke diskotek når jeg kjører, men jeg skjønte fort hvor liten hjelp jeg ville få til å permanent løse problemet, så jeg gikk derifra, og tenkte jeg får prøve å følge det jeg fikk beskjed om.

Satte i nytt rele....og dette varte i hele en dag..UTEN at jeg brukte fjernlys overhodet.


Nå har bilen ett fungerende kjørelys, og to fungerende når den skal inn til EU kontroll. Er jeg heldig, varer releet lenge nok til at jeg kan få bilen godkjent i 2 år til.
EU kontroll på denne bilen koster da også vel 600,- frustrerende kroner ekstra!! :P

Har noen en ide om hvordan jeg kan permanent løse dette problemet?
Hva må byttes? Hva skal jeg bygge om? Hva komponenter er brukende?
Eller er det bare jeg som er for storforlangende, som foretrekker å se hele kjørebanen foran meg? Jeg kan jo tross alt velge?...og spare batteriet for overbruk?
Kanskje tilogmed varer dynamoen litt lenger?

Forøvrig vil jeg også nevne at dette verkstedet også hadde skifta register reim på bilen før jeg kjøpte den, men dette sto ikke i noen papirer.
Jeg skulle få disse dokumentasjonene i ettertid.

Jeg gikk senere tilbake, for å spørre om dette....og fikk til svar at han ikke fant papirene, men kunne garrantere at den var skifta.
\"Og hva sto kilometerstanden på da?\" Spurte jeg, og fikk til svar: \"Husker ikke\"...........

Jeg skal ikke si hva jeg egentlig synes om dette verkstedet.



Håper noen kan peke ut en retning for meg for å løse dette problemet. For jeg antar at det finnes en superenkel løsning der ute en plass, for de som bare vet litt bedre enn meg :P


mvh
Roy
Moderator: Bilmekanikeren
Tid til å lage siden: 0.213 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.