×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Toyota Previa som er bare trøbbel med

Mer
15 år 3 måneder dager siden #2476 av Calibra
Hei

Jeg har en såkalt driftsikker Toyota som jeg nå er drittlei av å fikse på. Har lagt ut 40.000 kr i regninger siste året, og verkstedene finner ikke ut hva som er galt.
Bilen er er Toyota Previa 2,4 1994 modell og den er gått 227 000 km.

Saken er at bilen går altfor lavt på tomgang, ca 200-300 omdreininger, og det høres ut som om den holder på å stoppe.

Den funker greit når den er kald, men da er vel automatchoken innkobla vil jeg tro, men når bilen er varm, går den veldig lavt. Det hender også at den bare stopper i fart, men lar seg greit starte igjen.

En annen ting er at jeg når skal parkere og slikt og har mye sving på rattet,så lyser alle de røde lysene på dashbordet innimellom. Er det pga den lave tomgangen ?
Den lager også gnislelyder, tror det er ei reim. Høres ut som viftereima.


For å nevne hva som har vært bytta av deler :

* batteri
* plugger
* pluggledninger
* bakre eksospotte, den var omtrent tett
* bremser bak
* hjullager venstre side bak
* bremsesko for håndbrekk
* håndbrekkwire
* skiftet diverse lager, bl.a pinjonglager i bakaksel

Har også sjekket ladingen og den er helt grei, og fått bytta pakningsskjøtene på eksosanlegget for der var lekkasje.
Men bilen fusker fortsatt....

Har tenkt på at problemet kan ligge i fordelerlokket, coilen eller starteren, og lurer på om denne reima gjør sitt til at bilen ikke går skikkelig. Om reimhjulene slurer liksom ?

Også fusker bilen under kjøring, ikke mye, men nykker innimellom, og det virker ikke som om den drar skikkelig.

EN annen ting er at bilen virker noe merkelig å kjøre, tenker da på at når jeg kjører på ujevn vei, så virker det som om den bunner på fjæren bak på venstre side. Men støtdemperne virker bra, har prøvd å gynge på bilen og den gir seg med en gang.

Kan det være ei knekt fjør ? Vil jeg ikke få ulyder i tillegg til at den virker altfor myk bak da ?

Håper noen har en teori om hva det kan være, for jeg gidder snart ikke mer feilsøking.

Jeg kjøpte Toyota for det skulle liksom være så driftssikkert, men jeg har ikke hatt annet enn problemer....

Du kommer ikke forbi !!
Mer
15 år 3 måneder dager siden #2491 av orn
Joda, Toyota skal være bra. Din Toyotareparatør er det ikke.
Hva var bakre potte tettet av ?
Er det rester etter katalysator som tettet bakpotte ?
Er motoren så sprek som den skal være ?
Hva sier en avgasstest ?
Har du kjørt en annen Previa til sammenligning. Låne en hjerne til innsprøytingssystemet på bilen fra en eller annen du kjenner.
Lampene på dashbordet lyser pga lavt turtall (når du svinger helt til det stopper, arbeider servopumpe tungt) Nødløsning er å stramme gasswire sånn at den har normal tomgang.
Mer
15 år 3 måneder dager siden #2505 av Calibra
Hei

Bakerste potta var omtrent tett av koks og sot, godt mulig pga den ene pluggledningen som rett og slett var revet av. Og da gikk ikke bilen på alle sylindrene, ergo soting.
Plugger og pluggledninger er byttet.

Det er to katalysatorer på bilen, de skal være i orden såvidt jeg vet.

Åssen vet jeg om motoren er så sprek som den skal være ?

Avgasstesten tatt sist var det ikke noe galt med i følge verkstedet.

Nei, jeg har aldri kjørt en annen Previa, det er så få av dem her oppe, kan liksom ikke bare praie en og si jeg skal teste bilen din..

Dette med å låne en hjerne til innsprøytningssystemet ? Hvor får jeg fatt i en slik ?

Og dette med lampene på dashbordet, det er ikke snakk om å presse servoen altså, jeg vet forskjell på det og å svinge mye. Presser man servoen, hyler den, dette med lysene er før det går så langt.

Du kommer ikke forbi !!
Mer
15 år 3 måneder dager siden #2506 av orn
Hei ! Det beste rådet mitt er å be deg pent om å skjekke katalysatoren. Denne er kaputt hos deg det er min teori. Og du skal ha bare en katalysator. Hvis bakre potte ble tett av sot og dritt hvordan tror du katalysatoren er da ? Den finmaskede innmaten der tror jeg har tatt kvelden.(se inni en katalysator som er blitt skiftet så skjønner du). De varer ikke evig heller. Jeg vet om enkelte tilfeller der dette har skjedd ved at en plugg eller en pluggledning har vert gåen. Hvis motoren ikke \"puster\" normalt blir ikke motoren veldig varm da ? :sick: Glem hjernen.
Mer
15 år 2 måneder dager siden #2562 av Calibra
Hei

Åssen sjekker man en katalysator da ? Motortempen er helt normal, ser ikke noe galt der.

Jeg fikk i alle fall beskjed fra verkstedet, var der nylig, at det var to katalysatorer på bilen. Fikk også vite at det ikke gikk an å lese den av, da måtte motorlyset lyse, og ikke gikk det an å stille opp tomgangen heller, for den var eletronisk eller noe sånt..

Er drittlei av å legge ut penger på bilen, det er HELE tiden noe nytt...

Nå lekker den bensin når jeg fyller,også gir det seg når jeg er ferdig å fylle.

Også lukter det svidde bremser av bilen når jeg parkerer, og det er ikke fordi jeg kjører hardt !! Ingen av hjulnavene er varme, ikke noe som henger da vil jeg tro....

Du kommer ikke forbi !!
Moderator: Bilmekanikeren
Tid til å lage siden: 0.144 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.