×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Ulyder fra drivaksel

Mer
15 år 5 måneder dager siden #2262 av Logic79
Hei

Jeg har en peugeot 205, 1986 modell, og i de siste to månedene har jeg hatt en litt kranglevoren bil. Når jeg svinger til høyre og akselerer hører jeg en \"tikkelyd\" som jeg kjenner forplantningen av i rattet, og som øker i frekvens når jeg akselerer. Og i de siste dagene har jeg hørt en metallisk lyd som kan minne om når noe ligger og skraper på en bremseskive. Men denne lyden har oppstått bare ett par ganger, og det er etter en lengre kjøretur i forholdsvis høy fart, så det virker som det er noe som går varmt pga av friksjon over lengre tid. Er det noen som kan hjelpe meg med noen diagnoser på disse symptomene så hadde jeg satt veldig stor pris på litt hjelp:)
Mer
15 år 5 måneder dager siden #2266 av Pekkaen
Besvart av Pekkaen i emne Sv:Ulyder fra drivaksel
kan være hjullager
Mer
15 år 5 måneder dager siden #2276 av sachsxtc
Besvart av sachsxtc i emne Sv:Ulyder fra drivaksel
Hvis det er hjullager pleier det å være uling på motsatt side av den siden du svinger til... men hvis hjullageret har skjært seg kommer det en skrangle lyd og du får nesten ikke dratt rundt hjulet.... Men da hadde du sannsynligvis ikke turt å kjøre for det er en VOND lyd:P hehe
Ellers kan du jo skjekke bremseklossene og skivene:) Skal være ca 2.5 til 3 mm med bremsebelegg. Kan være et bremseskjold som tar borti ei skive, men da hadde lyden vært der så og si hele tida.
Eller det kan være endeleddet ditt, endeleddet er det som sitter ytterst på \"styrestanga\" som sitter ytterst på tannstanga di... endeleddet er bygd opp av ei kule i fett, det kan bli slakk i kula og da kan det hende det klakker når du svinger:)
Du løfter opp ene hjulet og tar tak i hver side på hjulet vannrett å kjenner om det er slakk til sidene:) hvis du tar tak i hjulet loddrett kan du kjenne om det er opphengskule, på peugeot 205 er det ikke så mye som kan være galt i forstillinga :) det er plankekjøring , og hvis du snurrer hjulet rundt fort når du har hjulet oppe kan du også høre om hjullageret er dårlig hvis du hører romling i hjulet kan det være hjullager, men da kan det også å være slakk både loddrett og vannrett.
Håper dette har vært til noe hjelp:) og lykke til:)
Moderator: Bilmekanikeren
Tid til å lage siden: 0.199 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.