×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Mazada 1994 starter ikke i regnvær

Mer
16 år 1 måned dager siden #1330 av Henrik F
Har en Mazda 323, 1994 modell. Den går som en klokke, men når det regner vil den ikke starte.

Startmotoren går rundt, men den vil ikke tenne.

Den tenner så vidt på de første forsøkene, men etter to-tre forsøk er det ikke antydning til tenning.

Problemet oppstår kun ved regnvær.

Panseret er tett. Bensintanken er full, neppe vann i tanken. Pluggene gnister. Luftfilteret er skiftet. Batteriet er OK.

Når regnværet har gitt seg (og \"noe\" sansynligvis har tørket), starter motoren, men den er svært rå. En del vibrasjoner. Gir jeg forsiktig gass kommer det en del røyk fra eksosen, ikke helt svart, men noe er åpenbart feil med forbrenningen. Den går litt ujevnt, men etter 5 minutter gange er den OK igjen.

Bilen har elektronisk fordeler, tror jeg det heter, altså ikke fordelerlokk m/rotor.

Alt ser tørt og fint ut i motorrommet.

Når bilen er OK, så starter den svært lett.

Bilen har gått 214' km.

Det er åpenbart en sammenheng mellom fuktig vær og startproblemene. Det må derfor være en komponent som er utsatt for fukt. Høres elektrisk ut. Det er jo ikke så mye elektrisk i denne gamle bilen, men jeg mistenker tenningskomponenten (hva enn den heter).

Et hvert tips mottaes med takk
Mer
15 år 11 måneder dager siden #1604 av Audieier00
Det beste tipset jeg kommer på er å sjekke om motoren drar inn noe luft den ikke skal, dvs at den drar inn luft/alt er tett etter luftfilteret. Det kan føre til problemer ved fuktig vær..
Moderator: Bilmekanikeren
Tid til å lage siden: 0.111 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.