Dieselmotorene med pumpedyse-innsprøyting er blant de mest effektive forbrenningsmotorene med en virkningsgrad på inntil 45 prosent.

På biler med pumpedyse-innsprøytning har hver sylinder en pumpedyseenhet, som sprøyter inn drivstoff med et trykk på inntil 2400 bar i riktig mengde og til riktig tid. På grunn av monteringen i topplokket bortfaller høytrykksrørene som er nødvendig i forbindelse med vanlig fordelerinnsprøytningspumpe.
Trykkoppbygningen er mekanisk. Et lite stempel ("plunger") drives av en ekstra ventilløfter på kamakselen. Ventilløfteren er utformet slik at stempelet beveges med høy hastighet, slik at det ønskede høytrykket bygges opp raskt. Innsprøytingsprosessen tidsstyres ved hjelp av en magnetventil. Trykkoppbyggingen skjer først når magnetventilen lukkes elektrisk. Den raske lukkingen av magnetventilen sørger for at innsprøytingen slutter brått. Det er svært viktig for fullstendig og ren forbrenning.

Fordelen med pumpedyse-innsprøyting er lavere utslipp av skadestoffer samt lavere drivstofforbruk og høyere effekt.

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.