Volvo's airbag er 20 år

Airbagen har i mange år vært standard, men i begynnelsen diskuterte man intenst både teknikk og pålitelighet.  På den tiden var mange av spørsmålene berettigede. 
- Å få en airbag til å løse seg ut, er ikke problemet.  Vanskeligheten er å få den til å løse seg ut på eksakt riktig øyeblikk, forklarer Lennart Johansson, seksjonssjef på Volvos avdeling for interiør og produkt.

                                                           Mer... 

Det begynte på 1950-tallet
De første airbagene ble utviklet allerede i begynnelsen av 1950-tallet.  Teknikken var imidlertid langt fra moden.  I et patent fra 1955 beskrives systemet som minner om dagens, men med den viktige forskjellen at føreren selv måtte utløse airbagen ved å trykke på en knapp.

En annen detalj som ble diskutert i begynnelsen, var bruken av en eksplosiv ladning for å blåse opp airbagen med gass.  Diskusjonen gjaldt både håndteringen av de eksplosive emnene i fabrikken og potensielle risikoer under monteringen i bilen.

En meget diskutert lov i USA i 1984 satte fart i utviklingen av luftputer.  Loven fokuserte på risikoen ved ikke å bruke sikkerhetsbelte og krevde at innen tre år skulle alle nye biler være utstyrt med beskyttelsesanordninger som ikke skulle aktiveres av dem som satt i bilen.

Kombinert med sikkerhetsbeltet
Man så snart at airbagen var det beste alternativet.  Mange trodde til og med at den skulle erstatte det trepunktsbeltet som Volvo introduserte så tidlig som i 1959.

Volvo mente imidlertid at det beste sikkerhetsresultatet ville oppnås hvis man kombinerte sikkerhetsbelte med airbag-teknikken.

- Flere airbags vil ikke nødvendigvis forbedre det vanlige sikkerhetsnivået.  Det er viktig at man betrakter airbagen som en del av en systematisk strategi, hvor bilens struktur, sikkerhetsbeltene og airbagen samarbeider for å garantere optimalt opptak av kollisjonskreftene ved en eventuell ulykke, kommenterer Lennart Johansson.

I 1991 ble airbagen standard i Volvo 850.

Verdens første sidekollisjonsbeskyttelse
Fire år senere tok Volvo utviklingen ytterligere ett skritt fremover ved å introdusere en sidekollisjonspute som er integrert i setets ryggstøtte og som beskytter overkroppen ved en sidekollisjon.

- Vi tok et enormt skritt fremover da vi lot sidekollisjonsputen bli en del av vårt patenterte SIPS-system (Side Impact Protection System) som er integrert i karosseriet.  Det tok de andre bilprodusentene flere år å komme etter, sier Lennart Johansson.  Da var det allerede klart for neste verdensnyhet fra Volvo: IC, den oppblåsbare kollisjonsgardinen.

Hensikten med IC er å forbedre hodebeskyttelsen for både for- og baksetepassasjerene ved en sidekollisjon.  Den takmonterte versjonen ble introdusert da den nye Volvo S80 ble presentert i 1998 og den er nå standard i samtlige Volvos modeller utenom C70.  Cabriolet-modellen er isteden utstyrt med dørmonterte oppblåsbare gardiner som blir utløst oppover i en kollisjon og som forblir oppblåste for å gi beskyttelse hvis bilen går rundt.

Volvo har utviklet teknikken ytterligere i de helt nye Volvo V70 og XC70.  Begge modellene er utstyrt med kollisjonsgardiner som er forlenget med 60 mm for å gi en forsterket beskyttelse for barn i baksetet.

Forbedret teknikk
Airbagen har en teknikk som flere ganger er forandret siden den ble introdusert for 20 år siden, og Volvo spilte en av hovedrollene i den utviklingsprosessen. 

- Luftputenes ytelse er forandret.  Dagens teknikk er betydelig bedre tilpasset kollisjonssekvensen og hvordan de kjørende påvirkes av kollisjonskreftene.  Etter tyve år er airbagen utviklet til en teknikk som er en vital del av vårt arbeid med å bygge verdens sikreste biler, forklarer Lennart Johansson.

 Kilde: volvocars.no

[ Tips en venn om denne saken ]       [ Abonner på vårt nyhetsbrev ]

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.