Trimming av bilmotor uten turbo

Trimming av bilmotor uten turboHvor mange er det som er fornøyd med den effekten som den originale bilen har? Det er ikke så mye nyheter angående trimming av vanlige motorer uten turbo for tiden så det som kommer frem her er gammelt nytt. Men det er kanskje noen som ikke vet helt hva de forskjellige tingene innebærer!

                                                        Mer...  

 
 Luftfilteret :  Et såkalt trimmefilter ( f. Eks KN filter) vil kunne øke luftmengden inn til forbrenningen og dermed øke effekten med noen prosenter. Filteret vil slippe til mer luft og skaper mindre turbulens i lufta enn ved et vanlig filter. Et sportsfilter vil kun gi økning av effekt i toppen av turtallet og du vil kunne holde lenger på draget! Du får også en fin lyd når motoren får litt turtall! For best effekt så skal det komme mest mulig kald luft inn i filteret og ikke varm luft ifra motorrommet så her er det lurt å prøve å skjerme den varme lufta! Det er også mulig å få tak i innsugingsmanifolder som øker effekten en smule!

 Eksosen:  For å få avgassene bort på best mulig måte så kan man montere effektanlegg der man ikke legger så mye vekt på lav lyd og god bensinøkonomi. Sitter det en katalysator på bilen så kan denne fjernes og vips så får du litt mer effekt på noen biler! Et effektanlegg vil i tillegg til grom lyd og røft utseende kunne gi større fylling og dreiemoment i midtregisteret og på høye turtall men man mister litt drag på lave turtall. Dersom det er for lite motstand i eksosanlegget så vil dette bare ødelegge for effekten og man bruker for mye bensin derfor er det viktig at eksosanlegget er korrekt tilpasset bilen. Det er ikke sikkert at høy pris betyr høy kvalitet. Kjøp et merke som er kjent for kvalitet! Sett gjerne på grenrør eller sportsmanifold som også er med på å bedre effekten noen få prosenter. For det nytter ikke å sette på et blankt effektanlegg når det står en skitten og tett eksosmanifold ved utgangen av toppen! 

 Motoren: Det er dyrt å trimme en sugemotor i forhold til den effekten du vinner ved å modifisere de interne motordeler. Når du begynner med disse avanserte tingene så må du huske på at det er viktig å sjekke motorens tilstand og eventuelt skifte og overhale de deler som begynner å slites, som for eksempel lagrene! Kvassere kamaksler kan monteres og det kan gi litt bedre effekt på middels til høye turtall men effekten på lave turtall vil bli dårligere pluss turtallet på tomgang vil bli dårligere. For å gjøre dette enda mer komplisert så kan man skifte ventiler som tåler høy belastning og som er lettere, modifisere stempler og lignende, pusse innsuget slik at dette blir utvidet og det blir lettere for lufta å strømme inn, øke kompresjonen ved å sette på en tynnere toppakning og planslipe toppen eller bytte stempler, montere justerbare kamakseldrev ved plansliping av topp, dreie av eller bytte svinghjul (bare litt raskere akselerasjon) og andre ting som er med på å gjøre selve motoren lettere! Når man gjør dette med motoren så er det viktig at man bruker en høyere oktan for å hindre tenningsbank!

Styreenheten: Ved å optimalisere tenningen og bensinforholdet til de ulike turtallsområdene så vil vi kunne øke effekten enda noen prosent bare ved å chippe styreenheten og har du gjort alle de andre trinnene med luft og eksos så vil nok effekten bli bra! 

 Lystgass: Bruken av lystgass (N2O) kom allerede under 2. verdenskrig for de allierte både for fartsøkning i lufta og for hurtigere høydeøkning på fly. Først rundt 1970 ble lystgass for alvor et tema for bil. Ettersom lystgass gir en kraftig økning av motoreffekten har den med få unntak vært forbudt i motorsport. Lystgassen gir ikke noen effekt  i seg selv, det er det bensinen som gjør! Lystgassen inneholder 36% syre og atmosfærelufta inneholder bare 21%! Når gassen  ekspanderer i motoren så øker densiteten og syreinnholdet ytterligere og motoren tror den er større enn den er! Man får også høyere forbrennings temperatur, noen ganger mer enn motoren tåler! Temperaturen senkes ved å  kjøre motoren med drivstoffoverskudd. 

Å montere turbo eller en kompressor vil også være en fin måte å få opp effekten på i en vanlig motor, men da må du helst gjøre noen inngrep inni motoren for å redusere kompresjonen slik at motoren ikke går dukken med en gang! Som regel er det å sette på en tykkere toppakning eller lavere stempler.

Ole Myklebust

[ Tips en venn om denne saken ]       [ Abonner på vårt nyhetsbrev ]

Kommentarer   

#12 Stig Martinus 08-06-2013 04:24
Sitat fra Linda:
Vurderer å ettermontere turbo på en corolla 1,4, men vil først vite om dette er lovlig, evt hva som må gjøres for at det skal bli lovlig. Hvilke andre deler må evt forsterkes, byttes, bygges om?
Jeg er ikke ute etter en kjempe økning i effekten...


Koster deg mye mere en det hele bilen er verdt. Og du må bytte så mye deler og oppgradere all elektroniikk,så eneste rimelige vei ut her. Skaff deg en byttemotor som har fredigmontert fabrikksturbo,o g stapp inn.
#11 Galanto 20-02-2012 20:19
Hei!

Jeg lurer på om det er noe man kan gjøre med motoren for å få ned bensin forbruket på en 2,4 GDI galant motor??
#10 Kenneth Nordrum 19-04-2010 13:00
Hei Linda. Jeg ville nok ha valgt en større motor enn 1.4L da det er dyrt å hente effekt her, samtidig som du får lite glede av det.

Nå får du ikke godkjent denne bilen med turbo på 1.4L uansett. Staten har satt ned foten og sagt nei til å godkjenne ombygde biler. Det du derimot kan gjøre er jo evt å sugetrimme motoren. Prat med ett firma som har greie på sugetrim av toyota, og hør hva dem evt ville ha gjort. Personlig tror jeg en kam hadde gjort seg bra. Ny kam, eksosanlegg fra en kjent leverandør, f.eks supersport, simons, ferrita osv og nytt luftfilter fra f.eks K&N eller pipercross.
#9 anti 18-12-2009 11:34
Trim i vei dere, sosialistene har bestemt at politiet skal bruke de knappe ressursene de har på å ta "ulovlige trimmere", for disse har jo "undratt seg avgifter". Vel vel, ett sted må jo sosialistene dra inn penger til den voksende statlige administrasjone n. Bilister er ei fin melkeku, for privatbilismen er nødvendig i Norge og da kan man kreve avgifter på ALT, og legge avgift på avgift. Have fun, stikker til Uniten etter jul... :P
#8 Linda 10-10-2009 19:05
Vurderer å ettermontere turbo på en corolla 1,4, men vil først vite om dette er lovlig, evt hva som må gjøres for at det skal bli lovlig. Hvilke andre deler må evt forsterkes, byttes, bygges om?
Jeg er ikke ute etter en kjempe økning i effekten...
#7 m 12-06-2009 22:34
:-) :roll:
#6 SUBARU 13-05-2009 21:03
DET ER BRA DA FOR JEG GJORT NOE :-) 8) :D
#5 uyfj 04-05-2009 15:23
:zzz ;-) :-) :D :eek: :-? :cry: :sad: :-x :sigh: :sigh: :sigh: :sigh: :sigh: :sigh: :sigh:
#4 helge hansen 29-08-2008 17:47
Heisan.trimming av sugemotor er en presisjonsjobb som krever enorm kunskap og nøyaktighet.Hei le hemligheten er å få motor til å puste som en langdistans løper.Ikke som en øldrikkende sigarettrøyker på pubb.Slik som fabrikker lager motor i dag,er det veldigk mye å hente på effektøkning ved å modenifisere luft inn og exsos ut.Det er fyllingsgraden av sylindrene som bestemmer effekten.Samt exsos motstand må være avstemt til hvær enkelt motor.Husk at når volvo laget B20 motorer på 70 Talet.Gikk det nesten 18 år før noen klarde å lage et grenrør som var avstemt slik at det ga effektøking på heile turtal registeret.mvh helge.
#3 roger 16-07-2008 03:59
Hva er vitsen med å komme med sånne komentarer?Her er det masse gode råd!Slike altvitere som dere får meg til å grøsse ass

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Nyhetsbrev



Motta HTML?

Joomla Extensions powered by Joobi

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Fartsbøter

Fartsbøter

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.