Trimming av bilmotor med turbo

Trimming av bilmotor med turboI utgangspunktet så burde det vel ikke være nødvendig med mer effekt når man har turbo, enten vi har en sprek bensinversjon eller en sterk dieselversjon! Men når mulighetene er så mange så er det jo nesten for godt til å være sant.
Det er veldig fristende når mange firma kan tilby ekstra hestekrefter og dreiemoment for en billig penge.
For å trimme en bil som allerede er utstyrt med turbo finnes det flere alternativ nå om dagen! En forutsetning er at motoren er 100% i god stand mekanisk (lagre og liknende) og at registertider og dieselpumpe er korrekt innstilt!

For å øke effekten på en turbomotor så handler det i hovedsak om å gi mer luft og drivstoff til motoren! For å øke luftmengden inn til motor så kan man øke turbotrykket! Dette kan gjøres ved å bytte til justerbar "Wastegate", installere en såkaldt "bleed-ventil" som narrer den eksisterende wastegate eller sette på en elektronisk boost controller som narrer den eksisterende wastegate i 2 til 3 verdier alt etter hvor mye du tør å tyne motoren. Du kan kjøpe en såkaldt powerboks, da slipper du å åpne den originale styreenheten og kobler den enkelt inn mellom styreenheten og den elektroniske dieselpumpa som da endrer drivstoffparametrene og vips så har du mer effekt til en billig penge! Eller du kan omprogrammere eksisterende chip eller skifte chip som er programmert ved bruk av "rullende landevei" med nye verdier for ladetrykk, tenning og brennstoffmengde som passer din bil! Så er det viktig å følge med på turbotrykket via en måler så ikke trykket øker for mye og at du får nok brennstoff til motoren så ikke tenningsbank knekker motoren eller stempler og liknede smelter! Du kan erstatte den originale dumpventilen med en som lager lyd (pffsstff) eller som er mer effektiv enn den originale!
Skal du avansere ytterligere så kan du skifte til større turbo og da følger selvfølgelig større dyser, bensinpumpe for mer trykk, større intercooler dersom effekten øker over 30%, vanninnsprøyting, smidde stempler, kamaksler og ventiler som tåler mer påkjenning! Man må ikke glemme å forsterke bremser, drivverk og understell etter hvor mye man øker effekten. ! I tillegg så bør det være en selvfølge å sette på sportsfilter og et effektanlegg der grenrøret er erstattet med et som passer til effektanlegget slik at motoren klarer å puste uten å få åndenød. Så er det klart for søndagsturen!

Det er mange måter å trimme en turbomotor på enten det er bensin eller dieselmotor og her har jeg funnet noen ting som kanskje kan glede alle som er interessert i dette emne.

Flashprogrammering
På nyere biler er det ingen chip å skifte ut men derimot en microprosessor. Denne er veldig liten og ikke loddes av og på. Den kan ikke programmeres igjennom diagnosekontakten. Den må da taes ut og settes i en "flasher" der det settes ned nåler på spesielle steder for å lese av data som sendes til en tuner. Deretter kan styreenheten programmeres optimalt!
www.tsracing.no eller www.autopower.no

O.M

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Nyhetsbrev



Motta HTML?

Joomla Extensions powered by Joobi

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Fartsbøter

Fartsbøter

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.