SUBARU - 40 år med firehjulsdrift

For de aller fleste er Subaru synonymt med firehjulsdrift, og frem til i dag har Subaru produsert og solgt nærmere 12 millioner biler med firehjulsdrift. "Symmetrical All -Wheel Drive" heter systemet som Subaru nå har benyttet i 40 år.

Subaru introduserte sin første personbil med firehjulsdrift allerede i 1972 og Subaru Leone 4WD Station Wagon, var den første masseproduserte personbil med drift på alle fire. Det var første gang "vanlige kunder" kunne kjøpe en firehjulsdreven personbil som var praktisk og hadde normal personbilkomfort. Denne modellen hadde en boxermotor på 1400 ccm og det var tilnærmet samme modell som kom til Norge høsten 1975. Subaru Leone 4WD Station Wagon ble således starten på Subarus lange rekke av meget populære firehjulsdrevne stasjonsvogns-modeller som har blitt lansert i løpet av de 40 årene i Norge.

I 1981 kom Subaru"pick-up"-utgaven som etter hvert ble en meget populær modell her hjemme. Dette var en virkelig arbeidsbil - vi har blant annet hørt historier om at den også ble benyttet til å trekke opp traktorer fra veigrøfta og til generelt gårdsarbeid.

Subaru L-serie er en modellbetegnelse de fleste Subaru-entusiaster nikker i gjenkjennende til og denne modellserien kom til landet i 1985. Det var L-serien som bidro mest til at 1985 og 1986 ble meget gode salgsår for Subaru med 1986 som toppår med hele 3737 solgte biler. L-serien bestod av mange modeller; 4-dørs sedan, stasjonsvogn og en coupèversjon. Det ble også levert flere motorstørrelser - og Subaru var tidlig ute med turbomotor. Siste L-serie ble for øvrig levert i 1991.

Året 1990 ble på mange måter et vendepunkt for Subaru, da den noe større Subaru Legacy ble introdusert. I manges øyne var dette den første Subaru som hadde et mer europeiskpreget design og modellen har siden den gang vært en klassiker i Subaru-sammenheng. Legacy ble introdusert som sedan og stasjonsvogn med en 1,8 liter og en 2,2 liters motor.

Høsten 1993 kom en helt ny bil i Subarus modellspekter, Impreza. Den ble lansert i en sedanutgave og en stasjonsvogn eller Sportswagon som fabrikken kalte modellen. De første årene ble den levert med 1,6 og 1,8 liters motorer, og den samme høsten debuterte Subaru Impreza i rallysammenheng i Rally Finland med en 3.plass. Her i Norge ble Subaru for alvor kjent for de aller fleste da Petter Solberg vant VM i rally i 2003 i en Subaru Impreza. Petter Solberg har mye av æren for at salget av Subaru økte jevnt i årene etter 2003, og Subaru avsluttet for øvrig sin rally satsning i 2008.

En virkelig trendsetter i Subaru-sammenheng kom på markedet i 1997 - Subaru Outback. Det hele startet i USA hvor store SUV-biler for mange bileiere ble for store og man savnet en firehjulsdreven bil med god plass, høy bakkeklaring og som var noe mer nøysom med drivstoffet og hadde bedre kjøreegenskaper enn de store SUVene. Derved introduserte Subaru-fabrikken Outback-modellen som i prinsippet var en "løftet Legacy" med litt røffere design på støtfangere og større hjul. Subaru Outback har senere blitt etterfulgt av konkurrenter som Volvo XC70 og Audi Allroad.

Også året 1998 ble et vendepunkt for Subaru i Norge ved introduksjonen av suksessmodellen Subaru Forester. Denne modellen har siden vært bærebjelken i salget av Subaru her hjemme. Året etter ble også Subaru Forester med turbomotor introdusert.

Sist, men ikke minst har Subaru nå lansert sin Crossover - Subaru XV, og å dømme etter oppmerksomheten denne modellen har fått, ser det ut til at denne vil dominere Subaru-salget de nærmeste årene.

- Subaru feirer 40 år med sitt unike firehjulsdriftssystem og nye modeller vil rulle ut av fabrikken rett nord for Tokyo i nær fremtid. Subaru vil markere sitt jubileum på utstillingen i Genève i begynnelsen av mars 2012.



Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.