OK, det heter statsanbud. Men vi håper det blir et «stasanbud» for
elbiler. Dette statsanbudet har ikke blitt fornyet siden 2008. Den gang besto
tilbudet i markedet i bunn og grunn av Think (mellom konkursene) og Buddy. Fra
1.juli i år skal et nytt statsanbud være operativt. Det er all grunn til å tro
at elbilene denne gang vil markere seg langt sterkere.
Elbil.no har vært i kontakt med Øystein Hagen i Avinor. Han sitter i
innkjøpskomitéen for innkjøp av kjøretøy til Staten: SBU - Statlig
bilutvalg.
Hagen kan fortelle oss at denne gangen vil innkjøp av elbiler bli vektlagt mye sterkere enn i 2008. Elbiler vil kunne gjøre seg gjeldende i flere bilkategorier hvor Staten må dekke sitt behov.
Vi ønsket å få vite litt om status til de elbilene som Avinor allerede har i
sin besittelse. Da kan Hagen opplyse at Avinor har 10 elbiler i tjeneste. Siste
skudd på stammen er 3 stk Ford Connect Electric. Dessuten er det 2 Think og 5
Buddy i elbilparken. Etter det Hagen kjenner til, har alle elbilene fungert
meget godt for den bruken som har vært tiltenkt. Og innenfor flyplassområdene er
jo faktisk elbil helt ideell til sitt bruk, legger Hagen til.
Det er noe varierende motivasjon for å kjøpe elbilene til flyplassbruk. De
ulike flyplassjefenes miljøengasjement, samt ønske om å profilere miljøfokuset,
er et par argumenter. At elbilene passer som hånd i hanske på et geografisk
begrenset område som en flat flyplass er, skal heller ikke stikkes under en
stol. Ettersom flere flyplasser har anskaffet elbiler, er det helt sikkert at
jungeltelegrafen har sørget for at andre flyplasser har ønsket å skaffe seg egne
elbiler, opplyser Øystein Hagen i Avinor.
Kide: Norsk Elbilforening