Hvorfor bruke et verksted

Hvorfor bruke et verkstedFor å sørge for at bilen starter hver gang du vrir om på nøkkelen og at bilen oppfører seg slik at den ikke gjør det ubehagelig å kjøre en tur, vil det å gå regelmessigt på bilverkstedet være en selvfølge for de aller fleste folk. Ikke fordi de ikke kan fikse bilen selv, men fordi de stoler på at fagfolkene på verkstedet kan den jobben de blir satt til å gjøre, og for å slippe å bli skitten på labbene. 


 Det som også er viktig å ta med er at når et godkjent bilverksted gjør en jobb på en bil er det etter alle kunstens regler, for en bilmekaniker har normalt gått på skole i noen år for å lære om bilen og så har han vært læregutt på et godkjent bilverksted for å lære hvordan bilen skal repareres på en korrekt måte. Det er et veldig vanskelig yrke å lære fordi det omfatter så mange områder, bare tenk på det som sitter presset inn i en bil.

De som heller gjør det meste selv vil snart erfare at bilen blir vanskelig og ikke vil det som føreren vil, og etter å ha reparert det som de trodde var galt er det kanskje verre enn det var i begynnelsen og da er ikke kona blid lenger. Dessuten tar det veldig lang tid å fikse noe i en garasje, og så kaldt det er hver gang det er en feil på bilen.

"Det er så dyrt å gå på et verksted" sier alle som vi snakker med.
Det de ikke er klar over er at mekanikeren normalt har et verktøyskrin som har en samlet verdi på mellom 15 000 til 35 000 kr som han må betale selv eller som verkstedet har betalt for ham + verkstedet betaler i form av verktøygodtgjørelse mekanikeren slik at han kan fornye verktøyet. Dette er toppkvalitetsverktøy som blir lagt opp slik at arbeidet skal gå fortest mulig og helt korrekt slik at eventuelle muttere og skruer ikke blir skadet unødig. 

Bilverkstedet har ellers veldig dyre apparater som for eksempel bremseprøver( ca.200 000 til 500 000 kr) hjulstillingsapparater( ca. 150 000 kr), diagnoseapparat(ca. 100 000 kr), rettejigger( ca. 200 000 til 500 000 kr), løftebukker(fra ca. 20 000 per stk), gassmålere til både bensin og diesel(ca. 30 000 kr per stk), store borremaskiner, noen har også dreiebenker, masse spesialverktøy, sveiseapparater og så videre. Ellers er lokalene så store at utgiftene til strøm for å holde den norske vinteren ute hver gang de store portene går opp blir ganske høye, og med så mye verdier er forsikringene ikke de laveste utgiftene her. Masse lys må også til for å sørge for at mekanikeren ikke overser en feil som kan få fatale følger. Bilmekanikeren må ofte på kurs for å oppdateres i bilmerket som han reparerer, og det er ikke gratis. Dette var en liten påminnelse fra en bilmekaniker om hvorfor vi anbefaler dere å gå der ekspertisen på nettopp din bil er, for bare da kan bilen din bli reparert på en forsvarlig måte. For vi er til for å gjøre alle som har kjøpt en bil fornøyde med den bilen du har, uansett merke. Til slutt kan vi bare ønske deg lykke til med bilen din, stell godt med den for den transporterer deg og dine kjære på områder som er farligere enn en uke i jungelen i Afrika.

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.