Hindring av startproblemer


Riktig montering og fornuftig bruk av strømkrevende utstyr, rene batteripoler og regelmessig service hindrer startproblemer. Og har du mye småkjøring, kan et bilvarmesystem med lader være løsningen en kald vintersdag. 

Hindring av startproblemer

Riktig montering og fornuftig bruk av strømkrevende utstyr, rene batteripoler og regelmessig service hindrer startproblemer. Og har du mye småkjøring, kan et bilvarmesystem med lader være løsningen en kald vintersdag.

Alle nyere modeller har et vedlikeholdsfritt batteri. Det betyr at du ikke trenger å etterfylle vann. Men det betyr ikke at batteriet forblir toppladet uansett hvordan du bruker bilen. Det er generatoren (dynamoen) som lader batteriet. Dersom du kjører med 2000-2500 omdreininger per minutt og det er noen få kuldegrader ute, tar det ikkemer enn kanskje tyve minutter å lade et godt batteri fra halvladet til fullt. Men hvis du samtidig slår på masse utstyr som har stor strømgjennomgang, tar det lenger tid. Kjører du bare et par kilometer eller står mye i kø, har på varme i seter, full fart på varmeapparatet eller klimaanlegg, varmetråder i bakvinduet, radio osv., ja da har ikke generatoren kapasitet til å lade batteriet. Noen biler har for stor strømgjennomgang, de tappes når de ikke brukes, det kan skyldes støv og skitt på batteriet, feil i systemer som står og bruker strøm unødig eller ettermonterte systemer som er koblet rett på batteriet. Slike uheldige koblinger "stjeler" fra batteriet når bilen ikke brukes. Man skal også være klar over at batteriet får 1% lavere kapasitet for hver grad termometeret kryper under +25*C. Ved -15*C har batteriet bare 60-65% effekt.

        Ta noen få, enkle forholdsregler, så slipper du startproblemer:

1.  Reima som driver generatoren må være i god stand og riktig strammet for å gi full effekt.

2.  Batteriet må være reint, hvis ikke får du krypstrøm mellom polene.

3.  Følg serviceintervallene slik at bensinfilter og slitte tennplugger blir skiftet etter produsentenes anbefaling. I bensinfilteret kan det ligge vann som når det fryser stopper bensintilførselen.

4.  Sjekke ladespenningen, ved 20* er 14,4 volt ideelt.

5.  Kontrollere frostvæsken før vinteren setter inn, spesielt hvis du har fylt på vann i løpet av sommeren. Fryser væsken i motoren og du kjører av sted vil ikke væsken sirkulere og du kan få et motorhavari.

6.  Et godt tips er å sette inn en motorvarmer og lader slik at du hver morgen har fulladet batteri og varm motor/kupe og du sparer drivstoff og på den måten  kan du slippe mange ubehagelige opplevelser. De nye laderene er oppbygd slik at de sikrer jevn og riktig ladespenning og derfor ikke ødelegger bilens elektronikk.

Fra bladet START(OPEL)  
 
   [ Tips en venn om denne saken ]      [ Abonner på vårt nyhetsbrev ]

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.