Flere velger Volkswagens DSG dobbelclutch

PDFSkriv utE-post


Volkswagens dobbelclutch automatgirkasse, DSG velges av stadig flere. Kundene verdsetter raske girskift og lavere forbruk og utslipp enn med tradisjonelle automatgir eller manuell giring.

Salget av den automatiske dobbelclutch girkassen fra Volkswagen øker, og på enkelte modeller selger mer enn halvparten av bilene med DSG-girkasse. På nye Volkswagen CC er andelen hele 88 prosent. For Passat er andelen over 40 prosent. Fra introduksjonen av den første DSG girkassen i 2002 og frem til i dag har andelen vært stigende. Volkswagen har stadig måttet utvide produksjonskapasiteten for å holde tritt med etterspørselen.
 
Volkswagens automatiske DSG-girkasse ble lansert i 2002 som en 6 trinns girkasse. Målet var å utvikle en girkasse som var rask og effektiv, og som samtidig ga drivstofføkonomiske gevinster og lavere utslipp enn tradisjonelle automatgirkasser og ved manuell giring.
 
Hemmeligheten ligger i en dobbelclutch hvor girkassen er klargjort for neste girskift før du har tenkt tanken. Dermed kan selve girskiftet skje i løpet av en brøkdel av et sekund. Den første utgaven var laget for motorer som hadde et dreiemoment opp mot 350 Nm. Senere kom en enda mer effektiv 7-trinns DSG girkasse for de noe mindre motorene med ytelser under 250 Nm.
 
I dag tilbys DSG girkasse til alle Volkswagens modeller med unntak av nye Volkswagen up! og storebror Touareg, hvor man har valgt andre løsninger. For Volkswagen Passat velger mer enn 40 prosent av kundene DSG, og for Tiguan er andelen 41 prosent. Av dem som kjøper Tiguan med firehjulsdrift velger 76 prosent DSG.
 
- Modellprogrammet til Volkswagen vokser stadig, og jeg er glad for å introdusere Passat 105 TDI nå også med DSG, sier direktør Ulf Tore Hekneby hos Volkswagen-importøren.


 
Relaterte artikler:

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode