Frontale beskyttelses-systemer, eller kufangere som de ofte kalles, er farlige både for fotgjengere, syklister, mopedister og andre biler. Derfor har EU innført en nytt direktiv. Første trinn i "kufanger-direktivet" (2005/66/EF) trådte i kraft 25. november 2006. Fra og med denne datoen skulle alle nye kufangere som ble solgt i Europa være i tråd med direktivet.
Mer...
Andre trinn trår i kraft 25. mai i år. Etter denne datoen vil man ikke lenger få godkjent biler påmontert kufangere som ikke tilfredsstiller direktivet. Det betyr i praksis at biler med gamle og farlige kufangere etter denne datoen ikke vil bli godkjent ved EØS-kontroll eller annen teknisk kontroll.
De norske veimyndighetene har valgt å ikke gi direktivet tilbakevirkende kraft. Det betyr at eiere av eldre norske biler med kufangere slipper å avmontere disse.
- Vi hadde en diskusjon om det faktum at direktivet åpner for å gi tilbakevirkende kraft. Men fordi vi her i landet har et rettsprinsipp som sier at lover ikke skal ha tilbakevirkende kraft, valgte vi å innføre unntaksbestemmelser, sier Eva Solvi, trafikkdirektør i Statens Vegvesen.
Kilder: Statens vegvesen
[ Tips en venn om denne saken ] [ Abonner på vårt nyhetsbrev ]