EU-kontrollene

Hvorfor ble  disse kontrollene til er det mange som spør seg, det må bli opp til myndigheter å svare på. Det som er helt sikkert er at de bilene som før ga bilverkstedene mye arbeid på grunn av at eieren ikke ville bytte bil er borte. 

                                                                       Mer...   

Det er helt i orden at det blir bedre stand på bilene, men til hvilken pris. Bileierne (mange av dem) tror nå at så lenge bilen er EU-godkjent er den i tipp topp stand, og skal de selge bilen står det "EU-godkjent" og mange tror at dette MÅ bare være en god bil. Det som er fakta er at når bilen kommer inn for en EU-Kontroll vil mekanikeren sjekke om bilen har de nødvendige bremser og lys og ellers se om bilen er forsvarlig å kjøre med, det er faktisk det eneste han skal gjøre. Bilmekanikeren som utfører kontrollen kan ikke selv om han gjerne vil se om bilen har de samme gode bremsene en time etter at den ble godkjent. Ellers er det mange som "glemmer" alle de 1 erne som kom på kontrollen. NEI sett bilen inn på verksted for å ta service på den og du kan være sikker på at bilen din holder den planlagte ferieturen eller at den stopper hver gang en luring tror at han kan gå rett ut i veien med hånden rett ut. 

[ Tips en venn om denne saken ]       [ Abonner på vårt nyhetsbrev ]

Kommentarer   

#4 Torfinn 12-06-2008 01:40
Vidar Andersen, hvordan kan du godkjenne en bil med nesten opprustede kanaler? da det er tillat maks "20-20"cm med rusthull i kanaler, som er bærenede konstruksjon!

og Bremser, der er det en viss prosent (30%) forskjell..

poenget med en EUkontroll er å se til at bilen er i forsvar og forskritfsmessi g tilstand. det er alt egentlig.
#3 Espen Langseth 02-04-2008 14:18
Men jeg lurer på hva som kreves av de verkstedene som utfører kontrollene. Hadde for 2 år siden en '92 modell Passat til kontroll. I følge verkstedet måtte bl.a. bremseskiver, klosser og calippere bak byttes. Dette ble gjort, men da jeg uka etter dro på pinsetur med fullt lass begynte det å skje ting. I den bilen jeg trodde var i godkjent stand og faglig reparert, løsnet begge bakhjulene.

Det viste seg at det var navene (skiver, hjullager) og alt det verkstedet hadde byttet som løsnet. Jeg fikk bilen hjem og tilbake til verkstedet, og de byttet hjullagre og skrudde alt til igjen. To dager senere skjer akkurat det samme på nytt. Verkstedet forsto ingen ting av dette...

Burde ikke dette verkstedet vært i stand til å oppdage at det var en grunn til at hjula løsnet igjen? Jeg betalte i dyre dommer for at bilen min skulle bli tryggere, men opplevde det helt motsatte.
#2 diddi 07-01-2008 12:05
hei,trenge hjelp av dåkke,eg vil någe fakta om mekaniker?
#1 Vidar Andersen 28-10-2007 13:43
Er selv bilmekaniker, og er ganske lei av å forklare folk at en EU-godkjent bil kan fortsatt være en skrota bil uka etter. La oss se for oss en Suzuki Vitara. Kanaler er nesten rustet bort, Det er mye dårligere bremsekraft på høyre side enn på venstre side. Motoren føles sliten og orker såvidt å komme seg opp bakken. Setene er nedsotti og gulvteppet er omtrent borte. Høres det ille ut???? Denne bilen er faktisk godkjent hvis dette hadde vært feilene.

NB! EU-kontroll er ikke TAKST eller tilstandsrappor t. Skal du virkelig finne ut hvordan bilen er så krev en tilstandsrappor t. Eller TAKST om du vil være enda strengere

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.