Mer...
Etter flere år med reduksjon/liten endring i kostnadene ved bilhold, registrerer vi nå en stor økning, sier produktsjef Jan Petter Røssevold i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). I gjennomsnitt er økningen 5 prosent og det er langt høyere enn økningen i konsumprisindeksen som bare økte med 1,5 prosent i 2005. Å eie og bruke egen bil er derfor blitt en vesentlig høyere kostnad i løpet av fjoråret, sier Røssevold.
Kostnader til drivstoff og ansvarsforsikring økte mest. Kostnadene til drivstoff økte i gjennomsnitt med 15 prosent, mens ansvarsforsikring ble mellom 12 og 16 prosent dyrere. Rentenivået er også økt med en halv prosent. Det var en mindre økning i prisene for kaskoforsikring.
- De med de minste bilene fikk den største kostnadsøkningen i løpet av 2005, sier Røssevold. Bilholdskostnadene for en liten bil økte med 7,1 prosent i fjor, mens kostnadene for en normal familiebil (nybilpris kr 330.000) økte med 4,8 prosent. I våre beregninger er alle kostnader inkludert bortsett fra bompenger, utgifter til garasje, parkering og ferjekostander. Dette er tilleggskostnader som varierer mye, og er derfor ikke med i våre kalkyler.
Fortsatt er det posten avskrivning som er bileierens største kostnad. Den utgjør 36,7 prosent av de samlede bilholdskostnadene. Kostnader til drivstoff står for 20 prosent av totalutgiftene - mens forsikring står for 14,7 prosent.
Kilde: Pressemelding Opplysningsrådet for Veitrafikken
[ Tips en venn om denne saken ] [ Abonner på vårt nyhetsbrev ]