Ford Mondeo 2002 problemer

Kategori: Spør mekanikeren

Hei Jeg lurte på hva som kan være galt med min bil. Det er en Ford Mondeo 2002, kjøpt brukt av meg i 2009. Sist EU godkjent i 2014, da måtte jeg ut med 25 000 kr for å få den gjennom kontrollen. Tilsammen har jeg så langt brukt 130 000 kr fra 2010 og til nå på plutselige reperasjoner som f.eks bladfjærer som knekker under kjøring og punkterer dekk til andre ting. Nå har jeg følgende situasjon med bilen:

1. I sommer begynte det en høy hvinelyd, som en metallsliper når jeg kjørte. Den hvinelyden kom fra høyre bakhjul og i September gikk den over til en høy basslyd. Nesten som ett fly som kommer hver gang jeg bremser. Noen ganger så vedvarer den lyden etter jeg har bremset og da må jeg pumpe ekstra på bremsen for å få den lyden vekk. Hva kan være galt? Det er tydligvis noe galt med bremser/trommel/skiver.

2. Den bruker 2 liter bensin på en dag. Jeg kjører ca 3 mil pr.dag. 2 liter på 30 km er ikke veldig overraskende. Ca. 0,67 på mila.

3. Av og til så "mister den pusten" på en måte og tar seg inn igjen mens jeg kjører. Akkurat som den hoster uten å stoppe. Fokuser på bensinmengdemater

4. Når jeg stopper motoren og går ut, så lukter det varm olje rundt bilen. Her vil jo en nivåsjekk på olje vise om det er lekkasje.

5. Mens motoren står på tomgang så drypper det MYE fra eksosrøret. Med mye mener jeg så mye at det danner seg en dam på asfalten. i tillegg fortsetter det å komme eksos ut av røret etter motoren er slått av, holder på noen minutter etterpå. Gråhvit eksos. Hold øye med kjøeleveskenivå. Vann ut av eksorøret bak er kondens som dannes i avgassystemet. Jeg har ikke sett en bil som ikke har det.

6. Under kaldstart kommer det normal eksos som så går over til gråhvit eksos noen minutter inn i kjøringen. Det vedvarer så mens jeg kjører og det er MYE eksos. Det er nytt og har begynt sist uke. Se Svar.

7. Når det regner så renner det inn i bilen. Lekkasje.

Hva vil du råde meg til?

Svar:
Vel en 2002 modell har vel rusla noen kilometer.. Jeg pleier og si til de fleste vedrørende en rask motordiagnose - Kjør bilen godt ut på 2' gear. Dra til deg gassen ned til eks. 30 km. timen og gi max. gass igjen. Følg med i speilene. Kommer det en mørk dott, er det olje som forbrenner, kommer det en hvor dott så er det vanndamp. I disse tilfellene er det o det første som regel paraplytettingene i ventilstyringene eller slitte sylindere. I det andre tilfellet med hvit eksos er det toppakningen som slipper inn vann fra en av vannkanalene
Klikk her for å spør bilmekanikeren

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.