Ford focus 1.6- Høyt turtall ved kaldstart

Kategori: Spør mekanikeren
Hei !
Jeg har kjøpt bilen min for 1 år siden...den hadde høyt turtall hele tiden...både ved kaldstart(hele året) og under kjøring...ex eiere sa at de kjørte den sånn i over ett år...ingen visste hva er feil...det var litt vanskelig å kjøre den fordi den trekket av seg selv...ofte behovde jeg ikke å betjene gasspedal...men, jeg har blitt vant å kjøre den...har kjørt ca 6000 km fra august i fjor...
Data viser ingen feil...var på NAFs kjøpstest med bilen i august i fjor,pluss EU kontroll i NAF i mars 2012...de oppdaget ingen feil...
Jeg fikk en tips av en min venn å skifte tomgangsventil(regulatoren)...
Igår kjøpte jeg og byttet den selv...da jeg startet motoren opp kom det høyt turtall igjen...jeg ble skuffet...da kjørte jeg den...bilen virker mye bedre...den trekker ikke av seg selv lenger...det blir litt høyt turtalls kjøring en stund ,men når motoren når driftstemp(nål er i midten av tempmåleren) alle problemer forsvinner...jeg stopper og parkerer bilen ved veien,motor går...turtall normalt(rundt 800)...kjørte videre-alt var i orden...kom hjem(har kjørt ca 10 km),parkert bilen, turtall- normalt...
I dag ettermiddagen kjørte jeg fra Kalbakken til Manglerud...alt var samme som i går...turtall ved kaldstart 1200-1400 og sitter der til motor når driftstemp...jeg har fulgt det opp under kjøringen...parallelt med driftstemp som stiger opp, senket turtallene ned...etter hvert alt normalt.....på målet parkerte bilen-motor går-turtall: normalt...
Lurer på:
1.Er dette normalt nå(kald motor trenger høyt turtall til den får driftstemp...) eller ikke...?
2.Hvis dette ikke er normalt nå, hva kan det være problem da...temperaturgiver i termostathuset?
På forhånd takk for alle svar!

Svar:
De fleste biler har noe høyere turtall ved kaldstart. Dette normaliserer seg når kaldstartsystemet avtar og bilens termostat slipper vann gjennom. Har du sjekket med verksted om denne regulatoren skal kodes etter nymontering? Vist termostat fusker eller er helt åpen når en kaldstarter så vil motoren bruke mye lenger tid på å oppnå driftstemperatur og kaldstartsystemet som egentlig er oversatt mer bensin når den er kald, noe som også gir den høyere tomgang.           Et annet moment jeg trekker frem og det er hvilket forbruk den har.. ? Det jeg også setter spørsmål til er lambdasonen som er en O2 sensor som måler oksygeninnholdet i eksosavgassen.
Klikk her for å spør bilmekanikeren 

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.