Suzuki Grand Vitara XL-7

Kategori: Nyheter

Suzuki Grand Vitara XL-7- Endelig kan vi levere en bil med grønne skilt igjen. Med en prislapp på 259 900 kroner, masse utstyr, firehjulstrekk, riktig motor - pluss Suzukis velkjente fremkommelighet og stabilitet på all slags føre, håper jeg vi får nok biler til å tilfredsstille markedet, forteller en optimistisk Morten Wettergreen, markedssjef i Suzuki Bilimport AS i Drammen.

- I dagens Norge har vi faktisk ikke så mange konkurrenter igjen med grønne skilt, mener Wettergreen. Den særnorske statskassen (høyde 105 cm, bredde 90 cm og lengde 140 cm) har jo satt en solid stopper for det. Men nye XL-7 sluker kassen med glans, uten at vi har måtte forhøye takkonstruksjonen. Noe som både er kostbart og som designmessig ikke alltid er vellykket.

Suzuki Grand Vitara XL-7 har en lasteevne på hele 565 kg og maks tilhengervekt er 1850 kg. Sammenlignet med vanlig Grand Vitara er XL-7 ganske nøyaktig en halv meter lengre.
Adkomsten til lasterommet, som forøvrig er teppebelagt og godt lydisolert, er enten via sidedørene, eller den store svingbare bakdøren. At bakdøren er svingbar er et stort pluss, da det letter innkomsten til varerommet enormt. Eksempelvis kan man kjøre en truck helt inn til støtfangeren før varene stues på plass. Reservehjulet er montert på bakdøren og opptar derfor ikke plass inne i selve lasterommet.


Skapt for Norge

Nye Suzuki Grand Vitara XL-7 er ikke bare en lengre utgave av Grand Vitara. Det er skjedd mye mer. Men det er selvfølgelig ikke noe ulempe å bli sammenlignet med Grand Vitara. Mange kjenner denne modellen som noe solid, driftssikkert, økonomisk fornuftig, som byr på suveren fremkommelighet og stabilitet på all slags føre. Samtidig som den har en høy annenhåndsverdi.
Med andre ord; en bil skapt for Norge. Selvfølgelig har XL-7 mer plass til mennesker og alt det disse måtte finne på å ha med seg, sammenlignet med vanlig Grand Vitara. Pluss bedre kjørekomfort, støydemping og et smidigere karosseri.

Selvfølgelig krever større bil et helt annet motoralternativ.
Motoren under panseret på nye Suzuki Grand Vitara XL-7 er en råsterk V-sekser på 2,7 liter som yter hele 173 hestekrefter. Sterk, smidig, støysvak, økonomisk og miljøvennlig. Kraftpluggen, som veier ca. 1700 kg, alt etter hvor mange seter du velger, har krefter så det virkelig monner. Samtidig er motoren utrolig økonomisk - og miljøvennlig. Du kan velge mellom femtrinns manuell girkasse eller firetrinns automat.

Omfattende utstyr
Utstyrsnivået er omfattende. Klimaanlegg, elektrisk drevne sideruter og speil (oppvarmet), fjernstyrt sentrallås, varme i framstolene som også har rike innstillingsmuligheter - for å nevne noe.
Toppmodellen med syv seter har cruisekontroll, skinninteriør, dobbelt klimaanlegg, elektrisk betjent soltak og automatgir som standard.
XL-7 har mange aktive og passive sikkerhetstiltak. Høy seteplassering gir god sikt i alle retninger, doble kollisjonsputer, blokkeringsfrie bremser med elektronisk styrt bremsekraftdistribusjon, trepunkts sikkerhetsbelter, stålbjelker i dørene, støtabsorberende materiale i de fremre dørstolpene og i polstringen i taket - noe som kan redde liv ved en eventuell kollisjon.

Kommer fram overalt

En av Suzukis mange sterke sider er fremkommelighet og stabilitet på alle underlag. Hele året. Og i alle deler av Norges langstrakte land.
Selvfølgelig har XL-7 firehjulstrekk. Ekte firehjulstrekk, vil mange hevde. Slik du kobler inn og ut etter behov - i fart om ønskelig. Du har også i tillegg lav- og høy utveksling. Dermed har du hele 10 giralternativ til sammen. Hvis du velger den automatisk girkasse, har du i tillegg to forskjellige alternativer: normal og sport.
Fremkommeligheten er et kapittel for seg. I likhet med de andre Suzuki-modellene, som er tilgjengelige på det norske markedet, står du neppe fast med XL-7. Den er som skapt for varierte norske årstider.
Kilde: Suzuki

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.