Subaru WRX STI

Kategori: Nyheter

Den hittil mest sporty modellen i Subarus modellspekter- Impreza WRX med en 218 hk turbomotor- har fått mange hengivne tilhengere både her hjemme og ute i Europa. Subaru Impreza med turbomotor har oppnådd "kultstatus" i flere land som England og Australia. Nå kommer en ennå kraftigere utgave - en virkelig fullblodsversjon med modellbetegnelsen Impreza WRX STi.

Subaru WRX STI

Vår glade rallyfører Petter Solberg hadde samlet en stor gruppe journalister rundt seg da han avduket den nye Impreza-modellen under utstillingen. Nærmere Petters rallybil kan du vanskelig komme. Subaru Impreza WRX STi danner grunnlaget for den bilen Petter Solberg kjører i World Rally Championship og er en fullblods sportsbil i hva vi kan kalle "familieinnpakning". Bilen leveres som 4 dørs sedan med plass til 5 og godt med bagasjeplass. En virkelig "pappas drømmebil" - kan vel kanskje være en dekkende beskrivelse 

Den forrige utgaven av Subaru Impreza med turbomotor, ble for øvrig kåret til 90-tallets bil i en av de mest anerkjente engelske bilbladene på grunn av sine ekstreme ytelser kombinert med bruksmulighetene som familiebil - man fikk mye for pengene i følge det engelske bladet.

STi er en forkortelse for Subaru Tecnica International Inc. som er Subarus avdeling for trimmingsutstyr og motorsport. STI driver et nært samarbeid med det engelske firmaet Prodrive som tar seg av Subarus omfattende satsning innen rallysporten.


Kraftig motor
Motoren i den nye modellen har mange endringer i forhold til den vanlige WRX-motoren, men har som denne doble overliggende kamaksler og 4 ventiler pr. sylinder. Motoreffekten er dog på hele 195kW/265 hk ved 6000 o/min. og med et "saftig " dreiemoment på 343 Nm ved 4000 o/min (mot 293 Nm for en "vanlig" WRX) sier det seg selv at dette er en virkelig "muskelbil". Motoren har også hva man kaller - Active Valve Control System - et aktivt ventilsystem for bedre fyllingsgrad og forbrenning. Med en større turbo som arbeider allerede fra ca. 2000 o/min. og med et dreiemomentet som øker raskt og holder seg høyt over et stort turtallsområde, har bilen meget god "kjørbarhet". En stor intercooler med  egen vannkjøling hvor man via en bryter på dashbordet har anledning til å spraye intercooleren med vann  for bedre kjøling og ved denne ekstrakjølingen får man et ekstra "effektboost". Vanntanken er plassert i bilens bagasjerom. WRX STi-versjonen klarer akselerasjonen fra 0 -100 km/t på bare 5,2 sekunder og har en toppfart på 238 km/t.

Understell for de store opplevelser....
WRX STi har, hadde en nær sagt. selvfølgelig Subarus permanente firehjulsdrift - AWD - med midtdifferensial som på alle Subaru Impreza, Forester og Legacy-modellene. Den har en helt ny 6 trinns girkasse - såkalt "tettsteget" og som er bygget for å tåle et høyt dreiemoment. For virkelig å kunne fordele alle kreftene fra motoren, er bilen i tillegg utstyrt med differensialbremser både på for- og bakakselen av typen Suretrac.

Alle hestekreftene skall også temmes og derfor har WRX STi-modellen spesielt kraftige Brembo bremser med aluminium bremsesylindre og store 17" ventilerte skivebremser foran og bak med 4 stempels kalipere foran og 2 stempels kalipere bak. Bremsene er utstyrt med et eget "Sports ABS"-system med EBD -Electronic Brake Distribution eller elektronisk bremsekraftfordeling.

Som seg hør og bør på en bil med disse fartsresursene, er WRX STi-modellen skodd med brede 225/45R17 dekk på gull-lakkerte aluminiumsfelger med dimensjonen 7,5" x 17". Understellet har en stivere avfjæring med såkalte "snudde" dempere. Styringen har en kort utveksling med bare 2,6 omdreininger på rattet for å oppnå fullt rattutslag fra side til side.

Eksteriør
STi-modellen har fått "prosjektor"-hovedlys a là de som sitter på Petters rallybil og har det store luftinntaket på panseret og et enkelt, men tykt og tøft eksosrør som stikker ut bak.

WRX STi leveres i to forskjellige utgaver, en "standard" og en Prodrive-versjon, sistnevnte med grill, lakkerte sideskjørt, fremre støtfanger med avtagbare deksler for grøftelysene og den store spoileren bak identisk med det som er å finne på rallybilene til Subaru. Prodrive-utgaven vil bli produserte i et begrenset antall for Europa og de fleste av disse er allerede solgt.

Interiør
Innvendig har STi-modellen MOMO-skinnratt, skinntrukket girkule og parkeringsbrems, dekorert med røde sportslige "sømmer". Det er benyttet blått semsketlignende skinn som dekor på de sorte "bøttesetene" foran, som også har fått broderte røde STi-logoer. Også i baksetet har man benyttet blått stofftrekk i forbindelse med det ellers sorte interiøret. Sentralplassert turteller med innstillbar turtallsindikator/giringsindikator - kan innstilles inn på hvilket turtall man vil gire. En varsellampe og et signal varsler føreren at " nå er det på tide å gire". Aluminium dekor er benyttet i interiøret, likeså har den sporty aluminium pedaler. Prodrive-utgaven har mørkeblå instrumenter med røde visere.
 

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.