Ny Saab 9-2 Sport Sedan

Kategori: Nyheter

Første Saab i klassen for luksuriøse, kompakte sport sedaner
Et usedvanlig dynamisk chassis gir fint samspill mellom fører og bil. Lang akselavstand og bred sporvidde gir gode kjøreegenskaper og rommelig. Nytt drivverk omfatter lette turbomotorer i aluminium. Ny femtrinns automatisk og sekstrinns manuell girkasse. Saab elektronikk gir sofistikert motorstyring. Avanserte info- og underholdningssystemer basert på fiberoptikk. Eksepsjonelt sterkt karosseri gir utsøkte kjøreegenskaper og høy sikkerhet. Annen generasjon Saab aktive hodestøtter (SAHR). Bilbelter med belastningssperre, totrinns kollisjonsputer og hodekollisjonsputer. Kundene kan velge mellom tre utstyrsnivåer.

Den helt nye Saab 9-3 Sport Sedan er det første trinnet i det mest omfattende programmet for produktutvikling i Saabs historie. Den er spydhodet i en hel familie med helt nye biler, som alle er designet for å tilfredsstille kravene fra en annen nisje i markedet. Som den første deltakeren i luksusklassen for kompakte sportssedaner, er Saab 9-3 Sport Sedan designet for å gi en enestående, inspirerende kjøreopplevelse som gir løfter om en ny standard i klassen.
Den coupélignende silhuetten, med sterkt skrånende front- og bakrute og korte overheng foran og bak kommuniserer en sterk, sporty karakter. Formen gir et inntrykk av bevegelse til og med når bilen står stille. Vinduene og den kileformede profilen kombinert med integrerte frontlykter og grillen bidrar til å gi bilen dens distinkte Saab-identitet.
Glimrende aerodynamikk, med en meget konkurransedyktig luftmotstandsfaktor på 0,28, bidrar til å redusere løft på bakakselen. Det gir høy stabilitet under stor fart og oppbremsing. Omtenksom styring av luftstrømmene hindrer også oppsamling av veistøv på bakvinduet og -lyktene.
Den nye modellen kommer med et utvalg på tre nye 2,0 liters turbomotorer laget i aluminium. Ytelsene varierer fra 150 (110 kW) til 210 hk (147 kW) og 125 hk (92 kW). Den siste er en 2,2 liter turbodiesel. Den kan leveres med fem- og sekstrinns manuell girkasse og en femtrinns automatkasse, der man også kan velge gir manuelt med Saab Sentronic. Sistnevnte kan også bestilles med rattgir. Kundene kan velge mellom tre "Former" eller utstyrsnivåer: Linear, Arc og Vector. I tillegg kommer den spesielle versjonen Aero, bygget for høye ytelser. Nye Saab 9-3 kommer på markedet i september.

Sammenlignet med forgjengeren tilbyr Saab 9-3 Sport Sedan en rommeligere kupé, spesielt for baksetepassasjerene. Bilens lengde er den samme, men sporvidden foran og bak er økt med 55 mm og akselavstanden er 71 mm lenger.
Hovedtrekkene ved nye Saab 9-3 Sport Sedan bidrar til en rikere, mer sporty kjøreopplevelse på fire hovedområder: aktiv kjøring, reaksjonsvillige ytelser, tilpassing til føreren og førerorientert design.

Førerengasjement
Den nye Saab 9-3 Sport Sedan er produktet av det mest omfattende utviklingsprogrammet innen chassis-dynamikk foretatt av Saab. Bilens kjøreegenskaper, dens følsomhet for førerens ordrer og en høy grad av tilbakemelding gir samlet et nivå av førerengasjement og glede som utfordrer klasselederen. 

Hovedpunktene omfatter:
"ReAxs". Saab´s unike system gjør at bakhjulene styrer forsiktig med når du svinger. Det gir optimal håndtering og stabilitet.
Uavhengig bakhjulsoppheng med fire bærearmer. Høy tverrstivhet gir stabilitet og veigrep, mens en mykere langsgående fjæring gir økt kjørekomfort.
Lavt montert rattstamme gir ekstra god følsomhet og presisjon med progressiv styreservo og rask reaksjon.
Forhjulsopphenget består av McPherson fjærben med nedre A-armer montert på en hydroformet (hul) underramme isolert med gummifôringer. Stive fôringer i sideretningen gir gode styreegenskaper og høy presisjon. Mer ettergivenhet i lengderetningen gir behagelig kjørekomfort.
Avanserte elektroniske systemer for chassiskontroll. Brukervennlig stabilitetsprogram, ESP (Electronic Stability Program). Mekanisk bremseassistanse, elektronisk bremsekraftfordeling, EBD (Electronic Brake force Distribution), bremsekontroll i kurver, CBC (Cornering Brake Control) og antispinnkontroll, TCS (Traction Control System).
Optimalisert bremsekraft. Bremseskivene på henholdsvis for- og bakhjulene kommer i flere størrelser, avhengig av spesifikasjonsnivå.
Ubelastede komponenter med lavest mulig vekt for bedre kjørekvalitet. Deler av bakhjulsopphenget er laget av lettmetall. Stabilisatorstag produsert av hule stålseksjoner.
Spesiell fôring på toppen av støtdemperfestene gir mykere kjørekomfort og undertrykker vibrasjoner effektivt.



Reaksjonsvillige ytelser
Innen General Motors er Saab et kunnskapssenter for utvikling av bensinmotorer med turbolading. Det nye drivverket gir merverdi i form av utsøkthet og kjøreevner til Saab tradisjonelt sterke punkter som høyt dreiemoment for sterk drivkraft i midtre del av turtallsområdet. Dette gir reaksjonsvillige ytelser i samsvar med chassis-dynamikken, noe som ytterligere forsterker den nye modellens fokus på bilføreren. Hovedpunktene omfatter:
Ny 2,0 liter turbomotor i aluminium. Utviklet av Saab og trimmet for 150 (110 kW), 175 (129 kW) og 210 hk (147 kW) med høyt dreiemoment som gir mulighet for raske forbikjøringer. Alle interne komponenter er unike for Saab. Balanseaksler og to-masse svinghjul gir stille og smidig gange.
Sofistikerte ytelser. Det nye motorstyresystemet Trionic 8, som er siste versjon av Saabs eget 32 bits system, sørger for meget følsom og presis kontroll av gasspjeldene, tilpasset dreiemoment og myke overganger ved gass på/gass av.
Flere girkasser. En oppgradert femtrinns og en helt ny sekstrinns Saab manuell girkasse. Femtrinns automatgir som tilpasser seg førerens stil. Med sistnevnte kan man velge gir manuelt med Saab Sentronic. Kan også leveres med rattgir.
Enestående motorfester. Støy og vibrasjoner er redusert ved å montere stag i bunnen av motoren. Disse gir optimal kontroll av motorens vridningsbevegelser.

Kan tilpasses føreren
I tillegg til førerorientert dynamisk chassis og høye ytelser, er nye 9-3 også designet for å tilpasses et bredt spekter av førerens behov. Slik dannes et nært samspill med eieren. Legg merke til:
Kundetilpasning via "Profiler". En rekke funksjoner kan forhåndsinnstilles i tråd med personlige preferanser: Tyverialarm, parkeringsradar, regnsensitive vindusviskere og automatisk klimakontroll.
Avansert elektronikk. Den mest omfattende bruk av fiberoptikk i noe bilsystem. Med femti ganger høyere signalkapasitet enn et konvensjonelt ledningsnett, gir fiberoptikk en høyhastighetsbasis for avansert informasjon og underholdning.
To-sone klimaanlegg med automatisk balansekontroll. Føler forandringer mellom sol eller skygge utenfor bilen og justerer luftstrømmen automatisk, slik at temperaturen i kupéen holdes konstant.
Satellittnavigasjon. Designet av Saab med skreddersydd software, inklusive instruksjoner via tale, lagring av reisemål og kjørerute. Dynamisk veiledning, slik at man for eksempel unngår trafikk-kork.
Første BluetoothTM-system integrert i bil. Trådløs Bluetooth-teknologi muliggjør kommunikasjon over korte avstander mellom innretninger som telefoner, personlige computere og datamaskiner. (Bluetooth er et varemerke eid av Bluetooth SIG, Inc. som Saab har lisensavtale med.)
Plass for ekstra bagasje. Baksete som kan deles 40/60 med skiluke er standard. Dette gjør det mulig å ta med ekstra bagasje.
Lavere driftskostnader. Lengre serviceintervaller og kortere tid på verkstedet reduserer ulempene for eieren og senker beregnede serviceutgifter med 30 prosent, sammenlignet med forrige modell. Innebygget edb-system regner ut tidspunktet for oljeskift basert på hvordan bilen brukes.
Utsøkt komfort. En rekke detaljer er designet for å gjøre livet med den nye Saab 9-3 Sport Sedan så behagelig som mulig. Blant annet nevner vi: Dørspeil som automatisk går tilbake i riktig posisjon etter å ha vært foldet inn, fjernstyring av vinduer og soltak og innvendig og utvendig lys kan tennes med fjernkontrollen.

Bygget rundt føreren
I likhet med alle Saab-modeller, er nye Saab 9-3 Sport Sedan bygget med føreren i sentrum. Det innebærer at kupéens ergonomi, instrumenteringen, hendler og brytere og seteposisjonen er utviklet ut fra førerens perspektiv. Sikkerheten er selvfølgelig like god for alle i bilen. Høydepunktene er:
Komfortabel og ergonomisk riktig cockpit. Instrumentpanelet er formet i en bue rundt føreren. Det har logisk layout, og hendler og kontroller gir god berøringsfornemmelse. Rattet kan justeres både i høyden og lengden. Instrumentene er belyst med grønt lys. Nattfunksjon gjør det behagelig å kjøre i mørket.
Høyt posisjonert display. Saab Informasjonsdisplay (SID) er plassert på toppen av instrumentpanelet, nær bunnen av frontruten, innen førerens naturlige synsfelt. Skjermen viser informasjon når satellittnavigasjonen er i bruk, radiokanal, trafikkmeldinger og utetemperatur.
Strukturell styrke. Med en vridningsstivhet på 22 000 Nm i avbøyningsfaktor er karosseriet mer enn to ganger så stivt som forgjengerens. Dette bidrar til utsøkte kjøreegenskaper og høy sikkerhet.
Designet for sikkerhet i det virkelige liv. I løpet av utviklingsperioden har Saab 9-3 gjennomgått 75 krasjtester med utgangspunkt i Saabs database med informasjon om 6000 ulykker som virkelig har funnet sted. Testene omfatter sammenstøt med lastebil fra siden, frontkollisjon i en fart av 120 km/t og sammenstøt med kunstig elg.
Annen generasjon Saab aktive hodestøtter (SAHR). Disse hodestøttene, som er utviklet av Saab, bidrar til å hindre skader på forsetepassasjerene ved påkjørsler bakfra. Nå er systemet forbedret for å få enda raskere reaksjon.
Integrerte sikkerhetselementer. Alle ytre seter har setebelter med forhåndsstramming og belastningsbegrensning. Totrinns kollisjonsputer og sidekolllisjonsputer for forsetepassasjerene, samt hodekollisjonsputer langs sidene av taket.

Tre spesifikasjonsnivåer. "Linear" har et diskret interiør med stoff på setene og antrasittgrå trim. "Arc" leveres med 16" lettemetallfelger, skinn interiør og treinnfellinger i dører og på dashbord. "Vector" har 17" lettemetallfelger og et sporty interiør med kombinasjoner av skinn og stoff. Varianten "Aero" er toppmodellen med ekstra ytelser. Senket sportschassis og utsøkte karosseridetaljer. Tilgjengelig bare med motoren som yter 210 hk.


- Denne bilen tilbyr en grad av førerorientering og reaksjonsvillige ytelser som man ikke har sett før fra Saab, sa Peter Augustsson, President og CEO i Saab Automobile da han annonserte Saab 9-3 Sport Sedan. Kombinasjonen av et chassis med utsøkte kjøreegenskaper kombinert med det nye, forbedrede drivverket, gjør virkelig Saab 9-3 Sport Sedan til en herlig kjøreopplevelse.

- Formen er designet for å appellere til unge kjøpere av toppmodeller som legger vekt på kjøreopplevelser, men som også ønsker å uttrykke sin individualitet.

Kilde: Saab

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.