Ny Opel Mireva

Kategori: Nyheter

Ny Opel MirevaNye Opel Meriva, som får sin verdenspremiere på bilutstillingen i Paris i høst, har en rommelig kupé, moderne design og en meget fleksibel innredning. Uten å ta et eneste sete ut av bilen, kan den ominnredes fra femseter, til fireseter eller toseter. 

Nykommeren er designet for å videreføre suksessen til Opel Zafira, men i segmentet for kompakte biler. Begge disse flerbruksbilene tilbyr maksimal fleksibilitet mellom passasjer- og bagasjekapasitet, uten at seter må fjernes.

Mens storebror Zafira, med setesystemet Flex7, har plass til syv passasjerer fordelt på tre seterader, rommer nye Opel Meriva fem personer fordelt på to rader. Baksetene kan lett foldes ned eller reises opp for å gi maksimal plass og komfort for passasjerene, eller økt bagasjeplass.

I første omgang kommer den nye Meriva med diesel- og bensinmotorer fra 1,6 til 1,8 liter (55 kW/75 hk til 92 kW/125 hk). Revolusjonerende setesystem Det nye setesystemet er revolusjonerende. Som femseter har Meriva tre seter i andre seterad. Legger man ned det midterste av disse tre setene, blir Meriva en spesielt rommelig fireseters bil, med like mye benplass og plass i bredden som en vanlig fireseters personbil. (Som i studien Concept M, som ble presentert i Genève i mars.) Trenger man mer bagasjeplass, er det bare spørsmål om et par håndgrep, og de to bakerste setene kan skyves frem hver for seg eller de kan foldes helt vekk. Det midtre setet er helt gjemt bort når man forvandler bilen til en rommelig varetransportør. Oftest én eller to i bilen

Den fleksible plassutnyttelsen tar utgangspunkt i at det oftest er bare én eller to personer i denne typen kompakte biler, og sjeldent flere enn fire. Meriva har nesten like lang akselavstand som Opel Zafira, nemlig 2630 mm (Zafira: 2694 mm). Da er det større forskjell i de ytre målene: Meriva er 27,5 cm kortere enn storebror Zafira. - Med Meriva er vi kommet et viktig steg nærmere vårt mål om å øke andelen utradisjonelle biltyper i vårt modellutvalg til 40 prosent, sier styreleder og adm. direktør i Opel, Carl-Peter Forster.

I likhet med Zafira, definerer Meriva et nytt markedssegment for Opel og fremhever dermed de kreative sidene ved merkevaren Opel. Samtidig dekker denne nye modellen behovet for en modell i klassen mellom Agila og Zafira, som er markedsledere i sine respektive segmenter i Tyskland.

Meriva føyer en ny uttrykksform til Opels designspråk. Det er lagt ekstra vekt på elegant finish i kupéen, slik vi kjenner det fra nye Vectra. Vi er stolte av hvordan våre ingeniører mestrer å utnytte plassen maksimalt, sier teknisk direktør ved Opel, Hans H. Demant. Meriva ble utviklet ved Opels internasjonale tekniske utviklingssenter i Rüsselsheim og GMs tilsvarende senter i Sao Paulo i Brasil. De to modellene tar hensyn til kravene i deres respektive markeder, i det de er forskjellig utstyrt og har ulike motorer. Produksjonen av Opel Meriva starter ved Opels fabrikk i Zaragoza i Spania tidlig neste år og levering i Norge er beregnet til 1. halvår 2003.

Kilde: GM/Opel

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.