Gramjakten i nye Mazda MX-5

Kategori: Nyheter
Gramjakten i nye Mazda MX-5Den er større, kraftigere og bedre utstyrt men bare 10 kilo tyngre! Den store jakten på hvert unødvendige gram var en av de største oppgavene når nye Mazda MX-5 skulle utvikles. Derfor har hver eneste del blitt veid og lettare materiale som aluminium og ulike komposittmaterialer blitt benyttet.


Nesten alle nye biler tyngre når nye modeller lanseres og det skyldes ofte strengere sikkerhetsnormer, som igjen krever mer utrustning, samt kunders ønske om ytterligere tilbehør. I nye MX-5 ønsket Mazda å snu denne trenden og de lykkes. Kun 10 kilo tyngre til tross for økt sikkerhet Høyeste prioritet for Mazdas ingeniører gjennom hele utviklingsarbeidet av tredje generasjons MX-5 var å gjøre den så lett som mulig. Til tross for at den nye versjonen har f.eks. sidekollisjonsputer, større hjul, sterkere motor, et forsterket understell og høyere standardutstyr, har vekten ikke økt med mer enn 10 kilo. Takket være den intensive gramjakten har den siste generasjon av Mazdas to-seters roadster lykkes i å bevare originalens kjennetegn som en lett og morsom sportsbil med kjøreegenskaper i fokus. Taket (kalesjen) er f.eks. fremdeles manuell og ikke elektrisk, noe som ville betydd høyere vekt.

Gramjakten i nye Mazda MX-558% av alle karosserideler i nye Mazda MX-5 er laget i ultra høyfast stål eller i høyfast stål, noe som har spart rundt 10 kilo. Ved å benytte aluminium i f.eks. motortopp, bagasjeluke, fremre og bakre hjuloppheng, bakre bremsekalipper og bakre fjæringsfester reduserer vekten ytterligere. Punktsveising med friksjon, en metode som først ble benyttet på Mazda RX-8, har også blitt brukt ved sveising av bagasjeluken på nye Mazda MX-5. Denne metoden, som Mazda har registrert 20 patenter på, forener galvanisert stål med aluminiumplater, gjennom en helt ny teknikk. Ved å benytte galvanisert stål har man også fordeler når det gjelder holdbarheten og for å forhindre rust. Den nye metoden med friksjonssveising sparer også mye strøm sammenlignet med ordinær punktsveising. Dessuten ble bagasjeluken 2,5 kilo lettare enn om man skulle benyttet ordinær sveisemetode .

Gramjakten i nye Mazda MX-5Andre eksempler på lettere deler er innsugningsrøret, der 2,4 kilo ble spart, og sylindertoppen som nå veier 1,3 kilo mindre. Begge disse delene lages i et sterkt plastmateriale. Aluminiummotor Til og med motoren er i seg selv lettere enn i den tidligere modellen. 2.0 literens motorblokk i aluminium er f.eks. 5,4 kilo lettare enn motorblokken som ble benyttet i 1.8-literen i forrige modell. Til og med de minste delene har gjennomgått Mazdas program for vektreduksjon. Bakspeilet i nye MX-5 er 84 gram lettare en tidligere. I de første utviklingsfasene av nye Mazda MX-5 listet ingeniørene opp hele 573 ulike idéer for vektreduksjon. Hadde alle dissa blitt gjennomført ville den nye versjonen av MX-5 vært 43,5 kilo lettare enn 2. generasjon. Men alle disse vektbesparelser var ikke realistiske å gjennomføre, mest p.g.a. hensynet til sikkerhet, som er det viktigste for Mazda.

Den optimale 50 / 50 vektfordelingen foran og bak, i kombinasjon med lavere tyngdepunkt og at bilen kun er 10 kilo tyngre, innebærer at nye Mazda MX-5 er minst like morsom å kjøre som tidligere modell, samtidig som sikkerheten har økt.

Kilde:Mazda og Bilnyheter

[ Tips en venn om denne saken ]       [ Abonner på vårt nyhetsbrev ]
 
   

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.