Citroén C8

Kategori: Nyheter

Citroén C8Citroëns nye modell, som har fått navnet C8, har publikumspremière på Den Internasjonale Bilutstillingen i Geneve fra 7. til 17. mars 2002. C8 er Citroëns nye flerbruksbil i toppklassen.

Citroën utvider modellprogrammet med C8
Citroën fortsetter videreutviklingen av sitt modellprogram i høyt tempo, og introduksjonen av C8 forsterker selskapets image som et innovativt merke, ikke minst på områdene design og teknologi.  Etter den vellykkede lanseringen av Xsara Picasso, tilbyr Citroën, med sin nye flerbruksbil i øvre sjikt, et enda mer komplett og variert modellprogram.
C8 representerer en ny generasjon flerbruksbil som skal møte kundenes forventninger, spesielt med hensyn til plass, innredningsløsninger og fleksibilitet.Den nye modellen er 4,72 m lang, en økning på 27 cm sammenlignet med forgjengeren, Citroën Evasion.  Bredden er øket med 2 cm til 1,85 m og høyden med 4 cm til 1,75 m.  Med disse målene får C8 meget gode plassforhold i kupéen.


En moderne og dynamisk design
Design har vært spesielt i fokus under utviklingen av C8.  Den nye modellen skiller seg klart ut fra konkurrentene med sine dynamiske og moderne linjer, samtidig  som man tydelig ser tilhørigheten til Citroëns øvrige modellprogram.

Nytt "high-tech" interiør med originale løsninger
C8 er gjennomtenkt også når det gjelder design av interiøret.  Kupéen er rommelig og lys.  Dashbordet har rene linjer og det øvre partiet er originalt formet som en bue.  I midten av denne finner man alle sentrale instrumenter.  Den nye utformingen gjør at lyset flommer inn mellom de øvre og nedre delene av dashbordet.

Frontruten er enorm med en flate på 2m², og også den sørger for mye lys og god oversikt for både fører og passasjerer.  Materialene som er brukt i setetrekk og i dørene er lyse og behagelige.  C8 kommer med flere forskjellige interiørtrekk i ulike farger og stoffkvaliteter.

Gleden av å reise med familie og venner
C8 er utviklet for å være et komfortabelt kjøretøy for fører og samtlige passasjerer. Bilen tar opp til 8 personer og setene kan innstilles etter behov.  Alle baksetene kan forskyves på en 15 cm skala, og de er utstyrt med et helt nytt og patentert festesystem: Quickfix®.  Dette systemet gjør det enkelt og raskt å innstille setene.De kan demonteres/monteres på en svært enkel måte, brukes som bord, installeres om hverandre osv.
Forsetene har mange forskjellige funksjoner og utstyr; for eksempel elektrisk regulering, varme, mulighet for å dreies rundt, regulerbart og avtagbart armlene osv.Bagasjerommet er stort og lett tilgjengelig.  Volumet kan reguleres fra 225 dm3 (under hattehylle med setene regulert maksimalt bakover) til 2948 dm3, alt etter øyeblikkets behov.Et automatisk klimaanlegg gjør det mulig å dele kupéen inn i fire soner slik at alle passasjerene kan oppnå ønsket temperatur og reise mest mulig komfortabelt sammen.

Utmerket kjørekomfort
En fleksibel førerplass, eksemplarisk veigrep og kraftige motorer sørger for utmerket kjøreglede.

Et komplett motorprogram både for bensin og diesel
Tre bensinmotorer er tilgjengelige for C8 :  En 2-liters motor med 16 ventiler som yter 100 kW (138 Hk), en helt ny 2.2-liters 16-ventilert motor med en effekt på 116 kW (160 Hk) og en 3-liters V6 motor som utvikler 150 kW (208 Hk).  Alle disse motorene tilfredsstiller de fremtidige Euro 4 normene som vil gjelde fra 1. januar 2005.

Dieselprogrammet består av to Common Rail/HDi-motorer med 4 sylindere og 16 ventiler :  En 2.0 HDi 16V som yter 79 kW (109 Hk) og en 2.2 HDi 16V med en effekt på 94 kW (130 Hk).  Disse motorene danner i dag standarder i sin kategori, både på grunn av kjørekomforten og et meget lavt forbruk av drivstoff.  I tillegg er motorene utstyrt med partikkelfilter, noe som i betydelig grad eliminerer foruren-sende utslipp og partikler.

En autoaktiv girkasse med sekvensiell kommando er tilgjengelig for versjonen 2.0i 16V og introduseres senere på 2.0 HDi 16V.  Denne automatkassen er standard på modeller med V6-motor.

Sikkerhet i fokus
Citroën C8 har høy aktiv sikkerhet gjennom veigrep og kjørekomfort i særklasse.

Den nye modellen har alt moderne sikkerhetsutstyr for å beskytte fører og passasjerer dersom uhellet er ute.  Karosseriet er robust og C8 er bygget på en plattform som er kraftig modifisert og forsterket for å kunne motstå harde støt samt tilfredsstille kravene i de strengeste kollisjonstester (f. eks. EuroNCap).

I tillegg har C8 flere innretninger for å ivareta barnas sikkerhet : Sentrallås, barnesikring av skyvedørene på sidene, elektriske vindusheisere og takluker bak som kan betjenes fra forsetene.  C8 har et system for å hindre at noe kommer i klem i skyvedørene, vinduene og i taklukene.  Sidedørene blir automatisk låst ved hastigheter over 5 km/h.  Et stort speil som kan vippes ned gjør det mulig for passasjerene foran å holde øye med barna, uten å måtte snu seg eller å skulle benytte førerens speil.

En flerbruksbil som kommuniserer
En imponerende liste av kommunikasjonsutstyr er tilgjengelig i C8.  Blant annet kan nevnes  : Audio-system med radio, CD-spiller, 8 høyttalere og betjening på rattet, handsfree GMS-telefon, navigasjon, stemmegjenkjennelse, automatisk nødanrop etter at en airbag er utløst, manuelt nødanrop ved å trykke på en knapp SOS, en grafisk skjerm eller en stor fargeskjerm og en audio-video kontakt for å kunne se film når bilen står stille.

Citroën C8 vil bli introdusert på det norske markedet i løpet av høsten 2002.  Modellprogram, utstyrsspesifikasjoner og priser for Norge er foreløpig ikke fastsatt.

Kupéen er lett tilgjengelig for inn- og utstigning, og skyvedørene på sidene åpnes og lukkes elektrisk. De kan også betjenes med fjernkontrollen.

C8 har nærmere 60 smarte oppbevaringsrom.  Disse er fordelt rundt i bilen for at alle passasjerene skal ha den samme komforten og den samme gode plassen til å oppbevare ting.

Den nye C8 er utstyrt med et Multiplex-ledningssystem, tilsvarende det man finner i C5.  Systemet sørger for økt sikkerhet og komfort for de reisende :  Vinduene kan åpnes og lukkes ved å trykke på en knapp på nøkkelen, de utvendige sidespeilene slår seg automatisk inn mot bilen ved parkering og det er automatisk stans av energikrevende funksjoner som radio og belysning 30 minutter etter at tenningen er slått av.  Flere av disse funksjonene kan aktiveres etter behov.

Kilde: Citroén

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.