En rekke tekniske nyvinninger, mange av dem hentet fra motorsport, er på plass i nye Audi RS 4 Blant annet introduseres høyturtalls-motor for første gang i en serieprodusert Audi.
Den nye utgaven av Audi RS 4 er utstyrt med en 4.2-liters V8-motor som yter 420 hk og har et dreiemoment på 430 Nm. Den nye RS 4-motoren har et turtallsområde helt opp til 8.250 omdreininger. Den er en usedvanlig dynamisk motor, som yter 90 prosent av maksimalt dreiemoment hele veien mellom 2.250 og 7.600 omdreininger. V8-motoren har Audis teknologi for direkte bensininnsprøyting, FSI. Denne teknologien øker effekten og reduserer samtidig bensinforbruket sammenlignet med tradisjonelle bensinmotorer.
Den nye Audi RS 4 akselererer fra 0 - 100 km/t på kun 4,8 sekunder. Der hvor fartsgrensene tillater det, når bilen 200 km/t etter 16,6 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t.
I utviklingen av den nye Audi RS 4 er det lagt stor vekt på å skape en bil med både optimal vektfordeling og så lav vekt som mulig. Aluminium og andre lettvekstsmaterialer er derfor tatt i bruk i enda større grad i den nye Audi RS 4. Resultatet er en bil som har et forhold mellom vekt og motorkraft som tidligere bare er sett i rendyrkede sportbiler.
Også understell, hjuloppheng, bremser og ikke minst Audis permanente firehjulstrekk quattro er videreutviklet for bruk i den nye Audi RS 4.
Audi RS 4 er en racingbil i sivilt antrekk. Selv om slektskapet til Audi A4 er åpenbart, er Audi RS 4 en bil som designmessig står på egne hjul. En særpreget grill, større luftinntak foran og hjul spesielt utviklet for RS 4 signaliserer tydelig at dette er en Audi-modell utenom det vanlige.
Den nye Audi RS 4 kommer på markedet til høsten .
[ Tips en venn om denne saken ] [ Abonner på vårt nyhetsbrev ]