VW under 0,1 liter

VW under 0,1 literVolkswagen med komprimert høyteknologi og rekordlavt forbruk
Under 0,1 liter per mil

Volkswagen har nok en gang brutt barrierer gjennom sin teknologiske utvikling. I mange år har konsernet vært ledende på utvikling av moderne dieselmotorer. Ved årets generalforsamling i Hamburg presenterte de verdens mest drivstoffgjerrige bil. "1-liters bilen" har fått sitt navn nettopp av den grunn at den kjører 100 km på kun 1 liter drivstoff.


Prototypen som er bygd under strengt hemmelige forhold ble kjørt av avtroppende styreformann Dr. Ferdinand Piëch til Volkswagen AG's generalforsamling i Hamburg søndag 14. april. Mange skeptikere trodde det var teknologisk umulig å utvikle en slik modell, noe nå Volkswagen og Piëch har motbevist. Til tross for dårlige værforhold ble distansen på 230 km gjort unna med rekordlavt drivstofforbruk: kun 0,089 liter og med en gjennomsnittsfart på 75 km/t. Av tanken som rommer 6,5 liter ble det målt at kun 2,1 liter var brukt i løpet av turen. 

Verdens første "1-liters" bil som er registrert for bruk på vanlig vei, ligner mer på en sportsbil enn en vanlig bilmodell. Det 3,65 m lange karosseriet er uvanlig smalt og lavt og luftmotstanden er rekordlav med en CW-verdi på 0,159. Karosseriet er utviklet i vindtunnel og er bygget med et sammensatt og forsterket karbonfiber materiale. Bilen er 1,25 m bred og kun litt over en meter høy. For å spare vekt er karosseriet ikke lakkert. Rammen er en "spaceframe" konstruksjon i magnesium - enda lettere materiale enn aluminium - gjør at bilen ikke veier mer enn 290 kg.

"1-liters bilen" har en ensylindret diesel motor med et slagvolum på 300 cm3 som yter 8,5 Hk. Motoren er kombinert med en sekstrinns automatisk "direct-shift" girkasse. Den er laget av aluminium og er utstyrt med høytrykks pumpedyse innsprøyting. Hjulopphenget er av lettmetall, og bilen kjører på 16" lavfriksjon dekk som er laget av et ekstremt lett blandingsmateriale. 

Interiøret har en sportslig stil og er meget kompakt, men det er samtidig god nok plass til fører og passasjer. Setene er på lik linje med resten av interiøret også laget av lette materialer. Til tross for at man har måttet benytte vektbesparende konstruksjonsmetoder i de ulike faser ved bygging av bilen, har hele tiden sikkerhet vært et meget viktig aspekt. Bilen har blant annet ABS-bremser, ESP (elektronisk stabilitetsprogram) og kollisjonspute.

Dette er foreløpig en konseptmodell og det er uklart om den vil produseres for salg.

Kilde: Møller/Volkswagen

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.