Konseptbiler fra Hyundai

Konseptbiler fra HyundaiEn cabriolet med 380 hestekrefter og 6-trinns clutchfri gearkasse - det hadde vært noe det! Nå er ikke Euro 1 en bil man noen gang vil finne hos Hyundaiforhandleren, men mange av ideene og løsningene i denne bilen vil du garantert finne igjen om noen år i andre modeller.

Euro 1 ble første gang vist frem for publikum under bilutstillingen i Geneve i mars i år, til stor glede og interesse for både fagfolk og besøkende.

 

Clutchfri

Kanskje vi går en clutchfri fremtid i møte? I hvert fall kan Euro 1 by på en 6-trinns clutchfri gearkasse. Giring skjer rett og slett ved hjelp av en liten spak som er integrert i rattet. En detalj vi vil karakterisere som svært interessant, er muligheten for elektrisk regulering av pedalene. For de av oss som ikke er så altfor høye, har det alltid vært et problem at man ikke kan kombinere en behagelig sitteavstand til rattet med det å rekke frem til pedalene! I Euro 1 kan du heller la pedalene komme til føttene dine enn omvendt!
Også rattstammen kan reguleres elektrisk, og av alle ting har Euro 1 en hydraulisk løftbar frontrute, slik at luften kan ledes akkurat høyt nok til at luften går over hodene på fører og passasjer - uavhengig av høyde.

Fullt kjørbar

Euro 1 er selvsagt ikke en bil som kun er laget for å bli sett på og beundret. På veien oppfører den seg eksemplarisk, og med 380 hester som skal flytte såpass lite vekt, blir det fart over sakene også! Med et fire-punkts sikkerhetsbelte sitter både du og passasjer svært trygt. Euro 1 føyer seg pent inn i rekken av fornuftige konseptbiler fra Hyundai, og ved forskningssenteret i Tyskland er de allerede i gang med nye prosjekter! 

Bilbransjen har alltid laget konseptbiler for å forsøke ut teknikk og løsninger man kan benytte i den vanlige produksjonen senere. Euro 1 er intet unntak i så måte. Mange vil kanskje også huske at Hyundai Coupe først ble presentert som konseptbilen HCD II - en bil vi også har presentert i Kolberg Aktuelt tidligere

Ideer fra motorsport

Dette er den første konseptbilen fra Hyundais side som er bygget i Europa, nærmere bestemt ved Hyundai European Research Centre like utenfor Frankfurt. Utviklerne har hentet ideer til design og utseende fra de klassiske sportsracerne på 50-tallet, men har gått langt lenger enn dette før de kunne presentere resultatet. Noen i utviklertemaet har tydeligvis også sans for motorsport. Dette sees kanskje best på bilens form og fasong, og ikke minst på setene, som er integrert som en del av chassiset. Karosseriet er laget av komposittmaterialer, og medfører at bilen er svært lett - kun 850 kilo.

[ Tips en venn om denne saken ]       [ Abonner på vårt nyhetsbrev ]

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.