Hyundai Clix

Hyundai ClixHyundai Clix - fire biler i én
På Frankfurt Motor Show 2001 introduserte Hyundai Motor Company en revolusjonerende konsept-bil. Den bærer navnet Clix, og er verdenspremieren for en designstudie utført av det europeiske designsenteret som Hyundai Motor Company har i Frankfurt.

Navnet Clix er en kombinasjon av "Click" og "X". I denne sammenhengen viser "Click" til en lyd som vekker følelser, assosiert med kvikk, frisk, ungdommelig, multifunksjonell og fleksible elementer. "X" står for "the New Generation", kraft, ønsket om å få jobbe, fart, firehjulsdrift og sporty ungdomsstil.


Clix er en kompakt, firehjulsderevet 2+2 sportskupé med en attråverdig kraftpakke under panseret. Ved første blikk ser Clix ut som de fleste tradisjonelle sportskupéer. Ikke la deg lure. Clix er en ekte krysning, et multifunksjonelt kjøretøy slik det er ment å være, en bil som kombinerer funksjonalitet og fleksibilitet. Det er en ektefødt sportskupé som kombinerer dynamiske kjøreegenskaper og problemfritt veigrep med en blanding av pick-up og det man i utlandet kaller Sport Utility Vehicle (SUV). Med Clix har de europeiske designerne hos Hyundai skapt en ny bilkategori: Fun Activity Vehicle (FAV).

Med utgangspunkt i den gylne regelen innen bil-design; "Form Follows Function", har designerne utviklet dette konseptet til en formel som passer svært godt til Clix: "Fun Follows Function". Denne nye design-devisen førte til et resultat som ikke klarer å skjule design-forbindelsen med Euro I. Ved bilutstillingen i Geneve i 1998, var Euro I det første design-forslaget fra Hyundais europeiske designsenter som ga et innblikk i hvordan Hyundais vyer for fremtidens skreddersydde europeiske design var. Utviklingen av Clix er enda et steg i utviklingen av en helt egen merkeidentitet for Hyundai i Europa.

Clix oppnår den overraskende og spesielle "fire i én"-karakteristikken ved hjelp av et gjennomsiktig tak som består av fire separate paneler. En teknisk avansert åpningsmekanisme som er drevet av seks motorer, gjennomfører den forbløffende forvandlingen fra kupé til soltak til kabriolet - og endelig til pick-up!, der takpanelene lagres under baksetene.


Utvendig virker Clix større enn den faktisk er. Det europeiske designsenteret har skapt en kompakt bil som er under fire meter lang (3959 mm), kun 1300 mm høy og 1738 mm bred. For å sikre bra stabilitet, også ved høye hastigheter, konstruerte man bilen med en akselavstand på hele 2450 mm.

Når man vet dette er det klart at Hyundai, ved å designe en slik prototype, har kastet blikket på en ung generasjon av dynamiske noen-og-tretti som liker å identifiseres med bilen de kjører rundt i.

De hører til en generasjon av hardt arbeidende personer med liten tid til hobby eller sportslige aktiviteter i ukedagene. På grunn av arbeidspresset, er helgen reservert til slike aktiviteter. Takket være Hyundai Clix og bilens utrolige variasjonsmuligheter, kan de nyte fritiden fullt ut.

Design gjennomsyret av funksjonalitet
Kravet til en multifunksjonell modell var absolutt da man begynte å skisse ut konturene av Clix. Helt fra begynnelsen av var allsidighet og fleksiblitet viktig, men under ingen omstendighet måtte disse egenskapene gå på bekostning av kjøreglede eller kjøreegenskaper. Designerne begynte altså med en idealmodell; et brukervennlig kjøretøy med maksimal kjøreglede, kombinert med alle de fire Clix-funksjonene. Designerne så integreringen av de fire funksjonene ved utformingen av Clix som en spennede design-øvelse.
Clix-designet appellerer til europeisk smak; avrundet, kraftig, muskuløs, beskjeden og dynamisk på samme tid. Designet er likt av bilentusiaster som er opptatt av de smekre linjene i karosseriet. Det er også en forsmak på designtrendene Hyundai kommer til å bygge inn i fremtidige biler til det europeiske markedet. Forøvrig er en del av designdetaljene ikke nye for Hyundai. Kast et blikk på den spesielle, trekantede grillen og det sentralt plasserte, krommede eksosrøret - også det trekantet. Dette er to detaljer som nedstammer direkte fra Euro I.

Ikke en SUV, men en FAV (Fun Activity Vehicle)
I løpet av uken, til og fra jobb og i daglig bruk, kan Clix brukes som en lekker og praktisk hverdagsbil - om enn kanskje en svært kraftig versjon. I helgene kan den samme bilen være en lekkert designet, hurtig kupé eller cabriolet, eller et nyttig, praktisk og rommelig fritidskjøretøy. Dette er forklaringen på hvorfor designerne utstyrte Clix med firehjulsdrift.
Firehjulsdriften gjør det problemfritt å utnytte alle kreftene på veien eller i mer røft terreng'.

Sett i lys av mulifunksjonaliteten, har denne firehjulsdrevne sports-kupéen blitt designet med nok bakkeklaring til å være et godt kompromiss mellom sportslig kjøring på vei og aktiviteter i mer ulendt terreng.

Høyteknologisk tak-design
Den spesielle fire-i-én-funksjonen hos Clix skyldes for en stor del det helt spesielle, gjennomsiktige taket, som er satt sammen av fire separate paneler. De fire takpanelene i mørkegrått glass blir vinklet eller flyttet av en høyteknologisk åpningsmekanisme som er drevet av seks motorer. Føreren kan kontrollere den raske forvandlingen fra kupé til soltak, cabriolet og pick-up ved å trykke på knapper på konsollet. Sensorer kontrollerer stablingen av takpanelene under baksetene.

Det gjennomsiktige Clix-taket muliggjør følgende endringer:
- De fire takpanelene er lukket. Clix er nå en kupé med et gjennomsiktig tak. De to frontpanelene kan vinkles, slik at man øker ventilasjonen til passasjeravdelingen.

- De to frontpanelene kan flyttes automatisk bakover og lagres under baksetet. Dette forvandler Clix til en åpen bil med soltak.

- De to frontpanelene og de to bakre panelene kan flyttes automatisk bakover og lagres under baksetet. Nå er Clix forvandlet til en ekte fire-seters cabriolet.

- De to bakre panelene kan flyttes automatisk bakover og lagres under baksetet, mens frontpanelene fortsatt holdes stengt. I denne versjonen tilbyr Clix alle fordelene med en pick-up.

En skikkelig kraftpakke
Clix drives av en fire-sylindret, 2.2-liters bensinmotor med direkte innsprøytning, noe som gir opptil 300 HK. De høye verdiene skyldes delvis bruken av en kompressor som komprimerer luften inn i forbrenningskamrene under høytrykk. Via permanent firehjulsdrift og sekvensiell sekstrinns girkasse som opereres ved hjelp av en liten hendel på rattet - kan denne overfloden av krefter overføres til kjørebanen. Og det effektivt, ved hjelp av 19-tommers lettmetallfelger med 255/45 R19 Pilot Sports Michelin dekk. Ekstra store skivebremser stopper Clix, både hurtig og sikkert. De ventilerte skivene foran måler 375 mm, mens de helstøpte skivene bak er 350 mm i diameter.

1 - Elektrisk sammenleggbart baksete
Akkurat som den høyteknologiske åpne- og lukkemekanismen i det gjennomsiktige taket, er interiøret i Clix utformet med en høy grad av teknologiske nyvinninger. Baksetet legger seg sammen og danner en høy - men flat - lasteoverflate med en gang Clix forvandles til en pick-up.
Det høye, horisontalt hengslete bagasjelokket åpnes i toppen. Ved å hengsle lokket i bunnen øker man pick-upens funksjonalitet, siden lokket kan benyttes som en forlengelse av lasterommet.

2 - Kameraer i stedet for speil
Hyundai Clix har verken side- eller førerspeil som kan ødelegge de aerodynamiske verdiene. I stedet er det innfellbare kameraer på høyre og venstre side av bilen, hvor speilene ville stått. Et tredje kamera er diskret plassert lavt nede på hekken. Disse tre falkeøynene gir føreren uhindret utsyn over hva som skjer bak kjøretøyet. Føreren trenger bare å kaste et blikk på de ergonomisk plasserte skjermene på instrumentpanelet.



5 spesialfunksjoner

3 - Luftinnak under lysboksene
Under de høye, harmoniske lysboksene som inneholder hovedlysene i fronten, er det et meget diskret luftinntak. Luften som kommer inn her, kjøler baksiden av lampene i lysboksen i tillegg til at den fungerer som ekstra kjøling til skivebremsene i front. Dessuten er luftinntaket designet slik at vindpresset er med på øke marktrykket ved høye hastigheter. Det er også plassert luftinntak for kjøling av lysboksene i hekken.

4 - God innvendig romfølelse
Sports-bøttesetene foran i bilen kan justeres nesten i det uendelige og er forsterket med aluminiumsprofiler. Designmessig passer aluminiumsdetaljene perfekt inn i den futuristiske stilen i Clix-interiøret. En spesiell egenskap ved bøttesetene er at luft fra fremre del av kupeen kan passere gjennom dem til bakre del av kupeen.
Innvendig kledning og stoltrekk er hovedsakelig i kvalitetslær. Setene har myke nettfelter, som sørger for god ventilasjon. Rattet er skinntrukket og har innlagt aluminiumsdetaljer for å øke følelsen av å kjøre en prestisjebil.

5 - Tydelig instrumentering
Føreren får den viktigste informasjonen fra et tre-delt instrumentpanel. På venstre og høyre side finnes to-lags skjermer som viser bildene fra de bakoverrettede kameraene, samt informasjonen fra bilens datamaskin og navigasjonsystemet når man ber om det. Det analoge speedometeret og turtelleren er plassert i midten.
Den smale senter-konsollen gir plass for de seks kontrollene som styrer det gjennomsiktige, automatisk styrbare taket, samt hendelen som kontrollerer varme/ventilasjon, luftkondisjonering, lydsystem, datamaskinen m.m.

En kontrastfylt verden
Cilx er selve eksempelet på slående kontraster. På den ene siden kan den ses på som en kraftig sportskupé med helt spesielle egenskaper. På den andre siden kan den fylle den nesten motsatte rollen som praktisk fritidskjøretøy med pick-up egenskaper, et kjøretøy som ikke er redd for hytteveier.

Enhver som først betrakter kompakte Clix fra utsiden og siden setter seg bak rattet, blir slått av en annen kontrast. Den innvendige romfølelsen står nemlig i sterk kontrast til de kompakte utvendige målene. På en nærmest mirakuløs måte har designerne klart å skjemme bort alle som sitter i en Clix med mer enn nok av plass.

Romfølelsen skyldes ikke alene glasstaket og de store lysåpningene, men er hovedsakelig et resultat av interiørarkitektur. Det kurvede dashbordet, det smale, "flytende" sentralkonsollet og de tettsittende, kompakte bøttesetene med sine attraktive, forsterkende aluminiumsprofiler - alt jobber sammen for å gi den gode romfølelsen i Clix.

Clix byr på en kontrastfylt verden, noe som ikke minst understrekes av de ulike strukturene i materialvalget. Den matte overflaten på det børstede røde læret mot skinnende, perforert, oransje lær. Dashbordets blanke, levende overflate mot de skyggepregede, flate plastoverflatene.

Kontrasten finnes der også i mer bokstavelig forstand. Lærets mykhet og den skinnende, glatte følelsen av det sentrale konsollpanelet. Kontrasten er også til stede mellom materialer med en mer tradisjonell image, som eksklusivt lær og de sportslig fargede high-tech-materialene.

De rike fargekombinasjonene og slående kontraster gjør Hyundai Clix til en bil med en helt annen profil enn tradisjonelle sportsbiler.

Kilde: Hyundai

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.