Honda FCX Concept

Honda FCX ConceptSom vanlig er Genève en fremtidsrettet messe med konseptbiler, Honda FCX Concept - en visjon av neste generasjons brenselcellebil. Nåværende brenselcelleteknologi har generelt lagt begrensninger på formgivningen av bilene.

Honda FCX Concept, som ble vist for første gang på Tokyo Motor Show og nå debuterer i Europa, gir et første glimt av hvordan neste generasjons brenselcellebil kan se ut. Den slanke, lekre firedørs sedanen har en unik brenselcelleplattform som er lavt plassert, slik at man får en kjøreglede og et romslig interiør man ikke tidligere kunne forestille seg i en brenselcellebil.

Honda FCX ConceptOksygen- og hydrogengjennomstrømming fra topp til bunn (vertikal gassgjennomstrømming) i Hondas V Flow brenselcellestakk løser dermed problemet med kaldstart. Brenselcellestakken V Flows startvillighet ved ekstremt lave temperaturer er på linje med bensinmotorens. Og med brenselcellene plassert vertikalt i midtkanalen, slik at de er mer effektivt pakket, fikk Honda til en kompakt og robust brenselcellestakk med en effekt på 100 kW.

Drivkjeden i FCX Concept består av tre energieffektive motorer: en 80 kW-enhet foran og en 25 kW-motor i hvert bakhjul. Et nyutviklet hydrogenabsorpsjonsmateriale i tanken dobler lagringskapasiteten til 5 kg og utvider kjørelengden til 560 km, slik at bilen blir langt mer anvendelig.

Blant funksjonene finner vi førergjenkjennelse som benytter sensorer og intelligente kameraer; instrumentpanel som kan vippes opp og ned 45 grader som en reaksjon på bilens hastighet for å gi en følelse av sikkerhet eller en avslappet følelse; og et system som registrerer førerens synslinje og muliggjør håndfri betjening av kontroller.

Honda har til hensikt å starte produksjon i Japan av neste generasjons FCX om tre til fire år.

Kilde: honda.no nyheter

[ Tips en venn om denne saken ]       [ Abonner på vårt nyhetsbrev ]

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.