×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Motorlampe elektronikk

Mer
13 år 5 måneder dager siden #4044 av tulla65
Bilmerke: Opel Omega Elegance (Opel Omega B V6) 2001 mod.
Kjøpte bilen i januar 2008 og lampen kom i slutten av juni samme år.
Problemet mitt er at jeg har en lampe som lyser orange (engine lamp), tok en diagnose på merke verksted Mobile i Skien. Diagnosen visste de to bakre lamda sondene bak var defekte. Byttet de og lampen kom tilbake etter 5 mil. Fikk beskjed at det ikke var noe farlig og kjøre med.
Tok EU kontroll i august – 09. Ble påvist for høy co og det måtte gjøres noe med for at bilen skulle godkjennes.
Dro tilbake til Mobile i Skien og de tok ny diagnose og de konstanter er at styreenheten er defekt og ble byttet, lampen kom igjen. Forsto fort at dette ikke var noe med styreenheten tok den til Simco og den ble kontrollert med simulatorprogram, var ikke defekt. Den gamle ble byttet tilbake – ble også byttet 4 nye lambasonder og ledningsnett mellom hjerne og lamdasonder. Lampen kom igjen.
Har også byttet luftmengdemåler, veivakselsensor og kamakselsensor, kommer igjen. Intervall på 8 – 15 mil hver gang den blir nullet ut før lampa kommer igjen. EPG ventilen er også kontrollert og renset. Omega dyserens er også prøvd.
Ingen finner det ut og er blitt lei at det ene prøves etter det andre.
Er det noen som kan hjelpe meg med en løsning. Håper på et svar.
Hilsen
Åshild og Halvard Myklestul
Mer
13 år 5 måneder dager siden #4058 av Bilmekanikeren
:( Dette var jo en trist sak både for dere og for det aktuelle verkstedet som ikke finner ut av problemet. Jeg tror kanskje at man her må studere parametrene under prøvekjøring for å se hva som skjer med lambdasondene. Man må også studere hvilke kriterier som må til for at feilkoden skal oppstå. Jeg tror uten å måle noe at det burde være en feil i ledningsnettet eller en mekanisk feil i motor eller eksos som lager feilen. Bensintrykket må kontrolleres under kjøring. Coilen kan være litt skummel på disse motorene!:huh:
Mer
13 år 5 måneder dager siden #4071 av tulla65
Takk for svaret!
Det ble også, prøvd ut med coilen men den var ok.
Er det flere sensorer som kan trigge uten de vi har byttet?
på forhånd takk!

hilsen
Åshild og Halvard
Moderator: Bilmekanikeren
Tid til å lage siden: 0.125 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.