×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Viktig ved kjøp og salg (brukt)

Mer
16 år 9 måneder dager siden #919 av Raptor
Regler en skal se etter ved kjøp av bil (brukt)

Før du prøverkjører bilen

Visuellt syn - besiktigelse - hva ser jeg - liker jeg det jeg ser osv. Sjekk lakk, døråpnere, låser, evt. sentrallås, fjernbetjent, glass varmetråder om de er hele (vanskelig å få sjekket om sommeren) rust, felger og dekk. Dekkene skal ikke være skjev slitt. Det kan tolereres om dekkene ikke er nedslitt eller at de er slitt på midten eller på begge yttersider. Dette er relatert ofte feil lufttrykk og ikke nødvendigvis mekanisk. Står km teller i forhold til det som vises visuellt.

Når du prøvekjører bilen

Bilen skal gå jevnt og motor skal ikke jage på tomgang, gearvelger skal gå jevnt i alle gear, men oftest kan man merke at en må ta gearstang/velger i 2 hakk da den skal tilpasses drevingen/synkroniseringsringer. Dette er vanlig.
Under fart (ikke nødvendigvis høy) skal bilen gå rett frem når en trykker
bremsepedal inn. Gjør den ikke det kan dette være relatert forstillingsproblemer eller noe enkelt som ulikt lufttrykk i dekk.
Bremsepedalen skal heller ikke hakke under betjening. Under cruise skal motor gå jevnt. Ratt skal på nyere biler gå automatisk tilbake til "rett" når en slipper det etter sving. Lytt til ulyder.

Gear - manuell og automat

På manuell gear skal gearvelger gå eller kunne føres lett i alle gear og uten skraping ved skifte under fart. Revers skal kunne betjenes uten skraping. Om det skraper her er det oftest at clutch ikke frir ordentlig eller at synkroniseringsring er slitt.

Gear - automat

Bilen skal skifte uten rykking eller problemer. Den skal ikke ligge å jage på gear opp eller ned hele tiden. Biler med automat skal begynne å sige allt etter gearvalg når bremsen slippes.

Clutch

Clutchen er vel den enhet i bilen som har størst belastning og som får mest juling. Det er ulike meninger hvordan clutchen skal ta, men ved manuell betjent clutch så skal denne ta på ca. 1/3 - 1/2 på vandringen fra dørken. På eks. Golf kan den ta så langt ute som eks. siste 1/4 del. Stopp bilen og ta løs i 3' gear. Den skal kveles og ikke slure på clutch.

Dører

Dørene skal la seg lukke/åpne/låse problemfritt. Tar du tak i døra mens den er åpen den skal det ikke være "mye" slakk i denne (opp/ned) Helst ingenting. Dørheisene skal gå rimelig lett - også el. vindusheiser.

Teknisk tilstand

Åpne panser/motorrom - Sjekk rengjøringstilstanden. Smuss og dritt her avslører litt av vedlikeholdsrutiner fra eier. Sjekk frostveske/vannivå. Ta en lommelykt og sjekk viftereim, reim til evt. klimapumpe, servo etc. Sprekk eller sår må en være kritisk til. Peil oljen og vær meget kritisk her. Olje som er svart på peilepinnen avslører dårlige oljeskifteintervaller. Det skal være mulig å se gjennom denne/dråpe. Ta av oljepåfyllingskorken. Sjekk denne innvendig. Gulhvitt skum/belegg her avslører mulig dårlig veivhusventilasjon som må sjekkes. (men ikke nødvendig) Sjekk samme tilstand på peilepinne. Ingen lekkasjer skal synes rundt motoren. Oljesvetting er ofte normalt, men drypp godtas ikke. Er eksosen veldig synlig om sommeren så få målt Co2 verdien. Sist men ikke minst - få rede på når registerreima var skiftet om denne er av typen belte/gummi som skal skiftes ved ulike intervaller fra bilmerke til bilmerke. Her syndes det mye. Det er få som gjør dette selv og det koster normalt fra 2-5000,- alt etter biltype/merke.

Sjekk under bilen

For all del så er det verdt å kjøre bilen opp på bukk etc. Her kan masse avsløres eller bekreftes/avkreftes, om bilen har vært i grøfta osv. Sår i understellbehandlingen, bulker etc. etc. Sjekk stag for slakk. Ta med et kubein og lirk det mellom fast karosseri og bevegelig del og bend forsiktig. Slark skal ikke kunne sees eller kjennes. Ta tak i hjul kvart på 3 og tving hjulet i styreretning. Se på ratt. Her skal ratt umiddelbart følge dine bevegelser på hjul. Føl etter slakk. Om slakk kjennes så er dette oftest i styreenheten/ledd. Start bilen og hold for eksosrør bak. Hold noen sekunder. Den skal dale i turtall om det er tett. Er det lekk går motoren ufortørnet som nesten ingenting har sjedd. Bilen under kan avsløre farlig rust. Sjekk spesiellt kanaler, rust over bakaksel, vitale traversfester, bolter, støtdemperfester. Har bilen innskjermer skal disse være hele og uskadet og ikke minst festeklips eller skruene til disse skal være dratt til og ikke løse eller være borte.

Sjekk fra førerplassen - Innvendig - interiør etc.
Sjekk betjening av blinklys, lys generellt, alle tekniske ting elektrisk som mekanisk som eks. sete/varme/nivåregullering etc. soltak om dette has. Kjør varmeapparat på fullt. Sjekk klimaautomatikk på høyt og lavt temperaturnivå. Start bilen og vri ratt til begge ytterpunkter. Når dette dreies tilbake skal ikke det merkes tyngre eller lettere underveis. (NB: motor forandrer ubetydelig turtall da servopumpa jobber mer da) Len deg ut vinduet og sjekk hjulet underveis. Det skal reagere umiddelbart når du beveger ratt med den minste bevegelse.

Ellers finnes det masse kontraktformularer på nett, men disse sier ofte ingenting om det tekniske sjekkpunktene man skal eller bør gå igjennom.
Har mest med betaling/overdragelse eller andre mangler.

Dette var kanskje mye, men det kan være avgjørende om du skal få en bra bil eller en skraphaug/vrak.

Sist men ikke minst - sjekk her om det er offentlige tinglyste heftelser på bilen.
w2.brreg.no/motorvogn/

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Mer
16 år 9 måneder dager siden #944 av Eazy
Mer
16 år 9 måneder dager siden #959 av Raptor

Takk for gode råd Raptor :D


Bare hyggelig!

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Moderator: Eazy
Tid til å lage siden: 0.094 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.