×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Dette må du huske på når du skifter hjul på bilen

Mer
12 år 5 måneder dager siden #5192 av Eazy
1.Sett bilen på et rett underlag – helst ikke på løs grus.
2.Trekk til håndbremsen.
3.Ha en god jekk, plasser den riktig, se instruksjonsbok.
4.Beveg deg aldri under en bil som kun står på jekk, kan føre til alvorlig klemmskader.
5.Løsne hjulmuttere/bolter før bilen jekkes opp.
6.Kontroller mønsterdybde.
7.Plassere hjulene riktig i henhold til "rulleretning". Noen dekk har piler/merke som viser rulleretning.
8.Når du skal trekke til hjulbolter/muttere skal det trekkes til med oppgitt moment, som varierer noe fra bil til bil (ligger ofte mellom 90-120 nm.). Det anbefales å benytte en momentnøkkel eller momentstav.
9.Sjekk lufttrykket.
10.Etter noe tids kjøring bør du sjekke om hjulmutteren/bolter sitter.


Vask, sjekk og rens
Når du skal legge om hjul, bør du sjekke dekkene du tar av, og dekkene du skal sette på for skader. Vask hjulene godt før lagring. Fjern fremmedelementer i dekkbanen, stein og lignende.



Lagring av dekk
Hjulene som settes bort, skal henge eller ligge, tørt og kjølig.
Mer
12 år 4 måneder dager siden - 10 år 7 måneder dager siden #5562 av Raptor
Eazy - Dette er bra.

Vedr. nr. 8 så er det få som har momentnøkkel tilgjengelig. Jeg bruker en spesiell nøkkel med lang arm som er kjøpt på Biltema. Med denne kan jeg dra armen ut som en teleskop. Jeg drar boltene til så mye at den stopper når armen er helt ute. (Best moment da) Ettertrekker på nytt etter noen mil.

Jeg bruker Biltema's (billige 3-5 tonn) garasjejekk. Videre har jeg bordbit under og der jekk skal treffe karosseri for avlasting.

I gamle dager hang hjulet på boltene eller pinneskruene (enkelt det) i dag er det omvendt. Det kan være plundrete da hjulet skal på senterspindel og må ofte holdes det til første hele bolt har entret gjengene. Jeg justerer jekken bestandig slik at hjulet treffer uten å måtte holde det fysisk oppe. Oftest har sommerhjulet lavere profil slik at en ved vinterhjulet må jekk litt opp for å entre der boltene skal inn.

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Moderator: Raptor
Tid til å lage siden: 0.086 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.