×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Startmotor på 02 Mondeo Tdci 130 hk

Mer
12 år 10 måneder dager siden #4357 av Ford Pondus
Startmotoren slutte å virke. Bare en surrelyd fra innslaget. Bilen er gått ca. 175000 km. Mitt lokale fordverksted sa at stateren var gåen og måtte byttes til den nette sum av 6.450,- kroner, inkl. arbeid.

Etter litt nettsøk var det ikke vanskelig å finne billigere alternativ. Og det beste av alt var at starteren bare trengte rengjøring, noe som også ante meg. En starter varer MYE lenger enn som så. Min gamle Scorpio var gått 260000 km da den ble videresolgt uten at starter hadde fusket. :cheer:

Tok ned og åpnet starteren og som tenkt satt bendix-drevet helt fast og måtte bankes løs og smøres opp. Hele innslaget var fullt av clutch-støv. Etter dette var starteren så god som ny og MYE penger var spart. :laugh:

Fra en leverandør av startmotorer fikk jeg som svar at dette er helt normalt, og en svakhet på denne Mondeo-modellen. Stemmer dette? Og burde ikke merkeverkstedet, som helt sikkert vet om dette, vist bedre service og tilbudt rensing? :unsure:

Startmotorleverandøren anbefalte at clutch også burde byttes samtidig. Dette for å rette opp svakheten på bilen og for hindre nye problemer, slik de kunne gi garanti på starteren. I så fall snakker man om MANGE lapper.
Mer
12 år 10 måneder dager siden #4358 av Raptor
Når du bemerket at det bare er surrelyd fra starter kan det oftest være flere årsaker. Den ene er at det er lite strøm på batteriet. I noen tilfeller oppleves dette bare som en klikkelyd. Det andre er startinslaget, at startreleet har tatt kvelden - det som skyver bendixdrevet fremover til startkransen på svinghjulet.
I noen tildeller kan faktisk startkrans på svinghjulet også ha løsnet (Startkrans krympes vanligvis på ved montering)og det siste som du bemerker er at bendixdrevet ikke vandrer på aksel slik det skal men er låst i innerstilling p.g.a mekanisk feil/urenheter.

Problemet har du da nå selvsagt løst med ikke annet enn egeninnsats. Dette kostet jo da lite. Ikke alle har mekanisk forståelse for å gjøre dette selv eller rett og slett ikke gidder det.

I dag er bilverkstedene mest opptatt av å bytte deler. Et verksted tar sjelden en starter fra hverandre. De bytter til ny.
Ingen eks. hòner opp en kaliper og skifter pakninger etc. som før. Hele delen byttes.

I gamle dager ble det byttet lager og børster på startere og dynamoer, noe som sjelden gjøres i dag da det fordyrer egentlig prosessen med timepris og verkstedmateriell og en kommer opp i mot nypris på delen. Hadde du satt starteren din til et verksted med beskjed om at de skulle rengjøre den så hadde nok prisen kommet opp mot halvparten av det en ny starter koster. En annen ting er at et verksted ofte ikke kan forutsi årsaken før delen er demontert og allt koster fra de ruller bilen inn til den ruller ut igjen, avhengig av timeprisen.

NB: At biler har svakheter på enkelte områder må en bare leve med
og en starter trenger slett ikke ha levetid over 175000 km. På noen biler varer de faktisk kortere.

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Moderator: Raptor
Tid til å lage siden: 0.087 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.