×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Ford Focus og fuge? reparasjon i dører

Mer
14 år 6 måneder dager siden #3324 av hysoto
Kjøpte for noen uker siden en Ford Focus Ghia 2.0 Automat, 2005 modell.
Kjøpt hos merkeforhandler.
Fikk først beskjed at den ville bli innkalt til reparasjon av et eller annen i dørene?, tror jeg det var. Og at det kunne ta ca ett 1/2 år før time til det.

Dagen før levering av bilen, fikk jeg beskjed om at de kunne få gjort det på et sammarbeidende karrosseri verksted, noe jeg takket ja til.
Noe som kjenner til hvilkene reprasjoner som er gjort? Om det er felles for de fleste \"Focuser\"

Og er det rett at service heftet blir ettersendt, da det skal godkjennes av Ford Norge? Trodde det ble godkjent FØR reprasjonen.

Ellers er jeg fornøyd med bilen, men vurdere NAF garanti utløpstest før garantien går ut ved årskiftet.
Mer
14 år 6 måneder dager siden #3325 av Raptor
Hmm. For det første var det jo naivt av deg og ikke spørre selger ut om dette. Det andre er jo at du omtrent må gå med skyggelapper? Det er jo vanlig å spørre og grave om slike ting for egeninteresse, om hva de gjør med ens bil og en har krav på å få vite det. Om det er i en slags inkallelse som jeg tror importør gjør i samarbeide med bilprodusenten FORD antar jeg.

Jeg kjenner ikke til at karrosseriarbeider/reperasjoner o.l. skal stå anmerket i serviceheftet. Vanligvis er det jo oljeskift, ettersyn, filterbytte, periodiske ettersyn (IKKE EU) o.l som skal stå der.

Mulig FORD har andre haker eller rutiner i serviceheftet. Det du refererer til er tydeligvis en greie som produsenten har innkallt til X antall modeller e.l. Kan være manglende rustbehandling, korrosjon eller annen defekt greie etc. etc. Du har iallfall krav på å få vite det. Vet jo fra tid til annen at bilprodusenter inkaller fordi at mye er robotstyrt og også feil der oppstår. Da må noen hundre eller tusen biler innkalles fordi feil oppsto på akkurat den modell osv.

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Mer
14 år 6 måneder dager siden #3326 av hysoto
Raptor skrev:

Hmm. For det første var det jo naivt av deg og ikke spørre selger ut om dette. Det andre er jo at du omtrent må gå med skyggelapper? Det er jo vanlig å spørre og grave om slike ting for egeninteresse, om hva de gjør med ens bil og en har krav på å få vite det. Om det er i en slags inkallelse som jeg tror importør gjør i samarbeide med bilprodusenten FORD antar jeg.

Jeg kjenner ikke til at karrosseriarbeider/reperasjoner o.l. skal stå anmerket i serviceheftet. Vanligvis er det jo oljeskift, ettersyn, filterbytte, periodiske ettersyn (IKKE EU) o.l som skal stå der.

Mulig FORD har andre haker eller rutiner i serviceheftet. Det du refererer til er tydeligvis en greie som produsenten har innkallt til X antall modeller e.l. Kan være manglende rustbehandling, korrosjon eller annen defekt greie etc. etc. Du har iallfall krav på å få vite det. Vet jo fra tid til annen at bilprodusenter inkaller fordi at mye er robotstyrt og også feil der oppstår. Da må noen hundre eller tusen biler innkalles fordi feil oppsto på akkurat den modell osv.


Forklarte meg nok litt for dårlig og generelt i spørsmålet mitt.

Jo da, spurte jo hva de skulle gjøre. Noe med klinke-sveis-fuge,rep eller noe slikt. Er etter som jeg forstod, noen lekkasjer ett eller annet sted i dørene. Som gjør at det kan oppstå rust.

Sikkert ikke skjedd noe galt, men bare \"lurer\"

Men spurte ikke noe utover det. Regnet med at det er felles for de fleste med lik bil.
Er det andre som har fått tatt samme reperasjon?
Og hva de skal med serviceheftet? Ca 14 dager siden den reprasjonen nå.
Mer
14 år 6 måneder dager siden #3327 av Raptor
Ja produksjonsnummer eller batch går nok mot chassinummer og da vet de akkurat hvem og hvilken bil(er) det gjelder. I dag er det jo nok med reg. nummer - da linkes det også mot år og måned bilen ble produsert.

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Mer
14 år 6 måneder dager siden #3331 av F355GTB
Ford betaler ikke for å reparere dette skikkelig, bare ny fuge og lakk også håper de det holder til garantien er ute. Dørene MÅ skiftes. Dårlig...
Mer
14 år 6 måneder dager siden #3332 av Raptor
Vanskleig å avgjøre bak ei PC rute her jeg sitter, men et bilde hadde vært ok. Er det allerede rustskade så skal døra skiftes eller utbedres.
Eks. en kompis hadde en Mercedes der dørene rustet og som garanti dekket. Den ene døra ble skiftet og den andre slipt ned i falsen, grunnet og lakkert over.

Ofte er det manglende impregnering i den innvendige fals som gjør at det ruster. I regnvær så går masse vann ovenifra og inn i døra der det som regel passerer langs innsiden. Det er derfor det er dreneringshull i bunnen av dørene. Ikke det at det går en foss, men det drypper ned langs vinduspakningene osv. Ofte finner dette vannet seg vei og blir liggende i falsen nederst. Her er det viktig å spøryte inn oppvarmet olje eller tynn tectyl. Husk å gjøre dette mens vindu er igjen ellers så blir ikke vinduet seende ut om det er felt ned i døra..Tilslutt et godt råd. En eller 2 ggr. i året vasker jeg min bil i disel (deasel) Her er det så mye fettstoff at dette legger seg i porer og samtidig gjør at ingen rust får tak utvendig.
Bilens skylles og tørkes godt etterpå. Gjør du dette grundig så ser bilen nypolert ut etterpå. Gjør dette i en manuell vaskehall.

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Moderator: Raptor
Tid til å lage siden: 0.190 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.