×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Dump ventil eller ikke?

  • Sabrine h
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 7 måneder dager siden #6959 av Sabrine h
Dump ventil eller ikke? opprettet av Sabrine h
Hei.
Har noen spørsmål ang Dump ventil.
Jeg har nettopp anskaffet meg en Audi A4 1,8T 1997 modell. Selve bilen har gått 211.000km, men motoren er byttet og har gått ca 140.000km.

Kunne godt tenkt meg å gjort litt for å forbedre lyd og følelsen av turboen..
Hva mener du jeg bør gjøre?
Vil det bli noe særlig lyd av en Dump ventil på motoren?
Og hva annet kan jeg gjøre for å for å få mer ut av motoren uten å chippe den...?
Mer
11 år 7 måneder dager siden - 11 år 7 måneder dager siden #6995 av Raptor
I noen tilfeller, forskjellig fra biltype til biltype kan en merke stor hørbar lyd fra dump ventil..
Dumpventil (også kjent som Pop-off eller Blow-off) er en ventil som slipper ut ladeluft fra turboen i en turboladet motor når man slipper gassen etter å ha akselerert. Den gir ofte en karakteristisk blåselyd. Hensikten med dette er at turboen skal fortsette å gå når gasspjeldet lukkes uten å stoppe opp slik at man raskere bygger opp ladetrykk igjen etter girskifte. Den vil også beskytte turboladeren mot slitasje. Dumpventilen åpnes av vakuumet som oppstår bak gasspjeldet når det lukkes. En dumpventil brukes hovedsakelig på lastebiler og noen ganger som standardutstyr på sportsbiler eller som ettermontert for å øke motoreffekt. Det er forøvrig vanlig å ettermontere eller skifte ut den originale dumpventilen på gatebiler, mest for lydens skyld. Mange dumpventiler på markedet er utformet for å gi mest mulig lyd. Det finnes også falske dumpventiler på markedet som f.eks. monteres i eksosanlegget for å gi samme lyd som en ekte dumpventil, for biler uten turbo. Dette anbefales ikke da det kan skade katalysator.

Dumpventilen monteres etter turboen, nærmest mulig gasspjeldet. Hvis du har en intercooler i innsuget også bør du montere dumpventilen etter den. Hvis ikke så går luftstrømmene i motsatt vei i forhold til innsuget, og feil vei tilbake i intercooleren. Da må trykket bygge seg opp igjen i innsuget og det blir dårligere gassrespons. Det gir ingen effektøkning å ettermontere dumpventil på turbodieselmotorer og kompressormotorer.

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Moderator: Bilmekanikeren
Tid til å lage siden: 0.096 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.