×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Høy driftstemperatur etter vannpumpe, skifte

  • Lund E
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 5 dager dager siden #6470 av Lund E
Hei:)
Har nettopp skiftet register, vannpumpe, termostat på autorisert verksted. Bilen er en audi 2,8Q v6 med 157000km. Etter skift samler det seg luft i slangen inn til varmeapparatet. Løsner lufte skrue på slangen, luft kommer ut, så kjølevann, stenger skruen og varmen er tilbake i varme apparatet. Bilen står i ro over natten og jeg må gjøre dette om igjen, ingen varme i bilen og jeg lufter for så få varme igjen. Etter lufting får heller ikke bilen normal driftstemp. Den ligger mellom 98-102 konstant, og ved tomgang slår viftene seg inn på 109 grader. Rett før viftene slår seg på bobler det også i exp tanken. Det slutter etter at kjøleviftene er ferdig med å gå. Jeg har byttet tempsensor i radiator og temgiver inn til instrument. Som sagt ny termostat, vannpumpe og i tillegg full rens og skyld av radiator og motor. Motor temp går ikke ned allikevel. Fortsatt luft i systemet selv etter 5-6 luftinger... Var ikke sånn før vannpumpeskift og termostat skift at varmen i bilen uteble og gikk varm... Drifts temp var da 80-90 grader, men viftene har alltid slått sent inn på tomgang, ca 109. Er visst 2 reguleringer visst nok på denne viften, 94-95 skal de slå inn på laveste turtall, for så maks turtall 110 ca i følge møller..Kanskje det som gjør at bilen holder høy temp, første nivå slår ikke inn..Men luft er stadig vekk i systemet, det var ikke før. Men mekanikeren mener han har gjort alt rett. Er det så fordømt vankselig å lufte disse motorene? Mekanikeren har luftet i bakant av venstre toppdeksel. Mye sprut og damp, for så vann.Luft er det fortsatt.. Ikke hvit i olja og bilen bruker ikke vann forøvrig. Skjekket også gammel termostat at den åpnet seg på 90 grader ca ved å koke den opp. Nå skjønner vi ingenting lenger hehe Råd?
  • 099
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 5 dager dager siden #6472 av 099
åpne termostaten som den skal
Mer
12 år 5 dager dager siden #6474 av Knut2009
Hei.
Etter at du har luftet så mange ganger så må det ha minket med kjølevann.
Motoren går varm om det er for lite kjølevann og hvis det er lekkasje i systemet.
Mest sannsynlig så har du en lekkasje et sted som kan være vanskelig å oppdage.
Du kan få målt trykket i kjølesystemet på et verksted.
Har du lekkasje vil det hele tiden bli luftlommer og motoren går varm.
Moderator: Bilmekanikeren
Tid til å lage siden: 0.186 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.