Vårtradisjon for bilfolket i New York

Kategori: Artikler
Vår i New York betyr godt vær, blomstring og den tradisjonsrike bilutstillingen som har vært arrangert hvert år siden 1900. I år kan den by på verdensnyheter som Dodge Viper, Hyundai Santa Fe, Lincoln MKZ, - og en helt ny taxi for New Yorkere!


Selv om Detroit fortsatt er den viktigste bilbyen i USA, og også har den viktigste bilutstillingen, så er New York International Auto Show en svært tradisjonsrik bilutstilling. New York er tross alt en av verdens størst byer, og flere og flere verdensnyheter blir presentert foran det store publikumet i "The Big Apple".

Utstillingen foregår i Jacob Javitz Center på Manhattan, og det merkes at optimismen er på vei tilbake på det amerikansk bilmarked. Etter noen svært tøffe år er bilsalget endelig på vei oppover igjen i USA, og flere bilfabrikker presenterer spennende nyheter i New York.

Ny "Yellow cab"
En  bil som får mye oppmerksomhet på bilutstillingen er den nye 2014 Nissan NV200, som skal erstatte alle dagens taxi´er i New York. De første bilene vil begynne å kjøre rundt i New Yorks gater i 2014, og i løpet av åtte år regner man med at alle taxi´er i New York skal være av denne typen.

- Dette er den tryggeste, mest komfortable og mest praktiske drosjen som noen gang har vært i New York, sa ordfører Michael R. Bloomberg på bilutstillingen.

I New York er det 600.000 taxi-passasjerer daglig, og den nye Nissan´en har en startpris på 29.700 dollar, eller rundt 180.000 kroner.

Nye Hyundai Santa Fe
Mer interessant for det norske markedet er den helt nye Hyundai Santa Fe, som også ble lansert i New York. Den nye modellen har et helt annet design, både innvendig og utvendig, enn forløperen, og kommer på markedet i 2012.

- Santa Fe har lenge vært en stor suksess i Europa, takket være kombinasjonen av kvalitet, praktiske løsninger og pris. Den nye modellen tar vare på disse kvalitetene, men tilbyr samtidig kundene mye mer, sa Hyundaisjef i Europa, Allan Rushforth, på lanseringen i New York.

Tredje generasjon Santa Fe har fått Hyundais universelle designspråk, det såkalte "Fluidic Sculpture". Den er også lengre og bredere enn sin forgjenger, men hjulavstanden er den samme. Til Europa kommer den med en bensinmotor og to dieselmotorer med alt fra 150 til 200 hestekrefter. Hyundai er spesielt stolte av den nye dieselmotoren på 2,2 liter som nå har et utslipp på kun 145 g/km.

Selv om nye Santa Fe ble lansert i USA i dag, blir de europeiske modellene spesialtilpasset europeiske forhold. Navnet Santa Fe beholdes også, og Hyundai regner med at de vil ta større andeler i SUV-markedet med denne bilen, og øke fra dagens fem prosent i Europa allerede i 2013.

Ny Viper

En bil som også fikk stor oppmerksomhet på pressedagene var den helt nye Dodge Viper, eller SRT Viper, som den skal bli kjent som i fremtiden. Fra den første Viper kom i 1992 har den rukket å bli et ikon blant verdens sportsbiler, men da finanskrisen stod på som verst gikk ryktene om at det aldri ville komme en ny Viper.

Heldigvis tok skeptikerne feil, og den helt nye Viperen er nå presentert til stor jubel fra flere hundre fremmøtte journalister. Designet på den nye bilen minner svært mye om den første Viperen som kom for 20 år siden, men dagens modell er 50 prosent stivere og 32 prosent lettere. 620 hestekrefter gjør at den vil hamle opp mot de fleste av verdens superbiler.

Nye Dodge Viper skal bygges i USA, men den amerikanske bilfabrikken har fått tips og råd fra sine kollegaer hos Fiat-eide Ferrari. En racingversjon, som skal delta i American Le Mans Series, ble også presentert.

Ny Lincoln MKZ
En annen stor nyhet for det amerikanske markedet er helt nye Lincoln MKZ. Lincoln er eid av Ford, og for å skille nye MKZ fra søstermodellen Ford Fusion, har den et annerledes aerodynamisk uttrykk, og også den familiære "splitgrillen" til Lincoln.

- Denne bilen viser i stor grad hvordan andre Lincoln-modeller kommer til å se ut i årene fremover, sa designsjef Max Wollf under dagens presentasjon.

 I USA er ikke diesel noe det satses på, så også Lincoln MKZ blir utstyrt med flere bensinmotorer fra 2,0 liter med 240 hestekrefter til en 3,7 lters V6 med 300 hestekrefter. Hybrid er imidlertid i skuddet, og den mer miljøbevisste kjøper kan velge en MKZ med en 2,0 liters bensinmotor på 188 hestekrefter, samt en liten elmotor.
Kilde: Hyundai

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.