Quattro-eksplosjon for Audi

Kategori: Artikler
Salget av Audi med quattro permanent firehjulstrekk eksploderte i fjor. Mens 20 prosent av nye Audi var utstyrt med quattro i 2005, hadde fire av ti solgte Audi i 2006 quattro. Totalt ble det solgt 5.638 nye Audi i Norge i fjor. Av disse var 2.209 med quattro permanent firehjulstrekk, en andel på 39 prosent.

                                                           Mer...   

  
Året før var andelen 21 prosent. Audi styrker dermed sin unike posisjon i premium-segmentet: Merket er den klare lederen når det gjelder firehjulstrekk i dette segmentet, og også totalt sett selger Audi flere biler enn de to andre tyske prestisjemerkene til sammen.

Norge ligger foran resten av verden i utbredelsen av quattro. Internasjonalt var quattro-andelen i 33 prosent i fjor. Dette var rekord på verdensbasis, og for første gang har hver tredje nye Audi i hele verden quattro.

- Det er ikke unaturlig at vinterlandet Norge har en høy andel quattro. Men vi ser at norske Audi-eiere legger vekt på at quattro ikke bare gir økt fremkommelighet på glatt føre, men bedre veigrep og økt sikkerhet under alle kjøreforhold, sier Vidar Eriksen, direktør for Audi hos importøren Harald A. Møller AS.

Introduksjonen av den nye Audi Q7 og Audi A6 allroad var viktige bidragsytere til den økte quattro-andelen i 2006. Dette er modeller hvor quattro er standardutstyr. Men også for de øvrige modellene er det stadig flere som velger å utstyre bilen med permanent firehjulstrekk.

I Norge hadde for eksempel bestselgeren Audi A4 i fjor en rekordhøy quattro-andel på 40 prosent mens hele 48 prosent av Audi A6-kundene valgte quattro permanent firehjulstrekk.

Kilde: Pressemelding MøllerGruppen

[ Tips en venn om denne saken ]       [ Abonner på vårt nyhetsbrev ]

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.