Mange norske biler kan kjøres på biodiesel

Kategori: Artikler
Mange norske biler kan kjøres på biodieselI Norge kan over 20.000 biler av merkene Volkswagen, Audi og Skoda kjøres på biodiesel uten problemer. Dermed kan et stort antall norske bilister påvirke utslippene av klimagassen CO2.

                                                 

                                                                   Mer...   
                                                                                      
Utfordringene med biodiesel er imidlertid at det foreløpig er begrenset tilgjengelighet av dette drivstoffet og at kvaliteten på dagens biodiesel ikke er god nok til at de mest moderne bilene kan benytte drivstoffet. Dessuten gir biodiesel et høyere partikkelutslipp enn ordinær diesel. Dermed kan en større bruk av biodiesel i byene føre til økte miljøproblemer, selv om utslippene av CO2 reduseres.

Hvilke bilmodeller som kan benytte biodiesel i dag fremgår både av den informasjonen som står på innsiden av tanklokket og i bilens instruksjonsbok. I tillegg er det lagt ut informasjon om dette på bilmerkenes hjemmesider, foruten at de lokale Audi-, Volkswagen- og Skoda-forhandlerne kan gi informasjon.

Det finnes ulike typer biodiesel på markedet, og Volkswagen godkjenner kun at benyttes RME biodiesel, som er drivstoff produsert på rapsolje. Biodiesel produsert på animalsk fett eller fiskeoljer kan skade motoren. Det må ikke benyttes noen type biodiesel på biler som er utstyrt med partikkelfilter.

Den biodiesel som i dag er tilgjengelig på markedet er første generasjon, som fortsatt ikke er god nok til å kunne benyttes i de mest moderne bilmotorene. Samtidig har dagens biodiesel flere ulemper, som for eksempel at drivstoff-forbruket blir høyere og motorytelsene dårligere samt at biodiesel kan gi problemer ved norske vintertemperaturer.

Volkswagen-konsernet er aktiv pådriver i utviklingen av neste generasjon biodrivstoff: Sunfuel. Målet med neste generasjon drivstoff er å bidra til redusert forurensing samtidig som ytelsene blir bedre og tilpasset moderne motorer.

Andre generasjon biodiesel vil bruke hele planter som råstoff for biomasse, som igjen kan omdannes til drivstoff. Dagens biodiesel er laget kun fra frø. Neste generasjon drivstoff vil dermed ha en langt bedre tilgang av fornybare råvarer enn både fossilt brensel og dagens biodiesel.

Kilde: Pressemelding MøllerGruppen

[ Tips en venn om denne saken ]       [ Abonner på vårt nyhetsbrev ]

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.