SKODA satte ny salgsrekord i 2012

Kategori: Artikler
SKODA AUTO økte salget med 6,8 prosent i 2012. Totalt salg nådde 939 200 biler, som er en ny rekord for det tsjekkiske bilmerket. SKODAs offensiv med nye modeller fortsetter i 2013 med lanseringen av en helt ny Octavia.

Mens bilindustrien mange steder opplever vanskelige tider, satte SKODA igjen ny salgsrekord i 2012 med en økning på 6,8 prosent mot året før. I den beste desembermåneden i selskapets historie leverte SKODA 66 200 biler. SKODA lanserte nye Citigo tidlig i 2012, og mot slutten av året ble Rapid introdusert. SKODAs modelloffensiv fortsetter i 2013 med introduksjonen av en ny generasjon av volumselgeren Octavia.
 
Octavia er SKODAs viktigste modell og står for godt over 40 prosent av salget til den tsjekkiske produsenten. Forventningene til den nye modellen som ble presentert rett før årsskiftet, er derfor store.
 
- SKODA Octavia er en bil vi også har store forventninger til i det norske markedet, sier Håkon R. Fergestad, direktør for SKODA i Norge. 
 
Til tross for det forestående modellskiftet økte salget av Octavia med 5,8 prosent fra 2011 til 2012. Størst prosentvis salgsøkning stod SUV-modellen Yeti for (24,3 prosent). Også den praktiske flerbruksbilen Roomster oppnådde øket salgstall i fjor.
 
SKODA vokser i de fleste markeder. I Vest-Europa holder SKODA stand i et fallende totalmarked, og markedsandelen har nå økt til over tre prosent. Den største økningen opplever SKODA i vekstmarkeder som Russland, India og Kina.
 
Salget av SKODA i Norge i 2012 endte på over 6700 biler og en markedsandel på 4,9 prosent, som vil si det tredje beste året til SKODA noensinne. 
 
Fergestad mener at 2013 blir det mest spennende året for Skoda noensinne, med flere viktige lanseringer og fornyelse av modellprogrammet.
 
- Målsetningene for SKODA i 2013 er å utlevere 7385 biler som vil gi en markedsandel på 5,7 prosent, sier han.

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.