VW Transporter- Ujavn bremseeffekt

På Eu kontroll ble det konstantert ujavn bremsevikrning bak mellom hjul på samme aksel (mer enn 40% forskjell )

Trodde dette var en enkel sak å fixe, men har kjempet i 5mmd nå...!

Først sjekket jeg såklart hjulet der bremsene var dårlige. Så at jeg behøvde å bytte bremsesylinder (den gammle lakk og det ene stemplet hadde satt seg(trommelbremser bak...))

Når ikke dette løste problemet gikk turen til Hovedsylinder og så laste- regulerings- ventilen uten stor effekt. Nå mistenker jeg at, selv etter å ha vasket trommel og bremsesko med Rødsprit, at de er så "sausa" inne med gammel bremseveske fra tidligere lekkasje at de er umulige å "vaske eller pusse" rene. Men dette burde gi utslag i Parkbrems også, men den ble godkjennt...! en glipp i kontrollen? (fikk ikke lov å være tilstede under testen (= frustrerende)) Men om kravene er lavere til parkbrems enn hovedbrems så kan det fortsatt være forklaringen (forurensede bånd som det ikke er håp for og som slår ekstra "ille" ut ved vanlig bremsing.

Tar imot tips og ev. måter å teste ut bremsene for å kunne stille en mer nøyaktig diagnose...begynner å gå lei av å skru og har sluppet opp for logiske forklaringer...

Takk for bra side og gode tips!


Svar:
Når vi har inne en bil med bremsevæskelekkasje bak og bremseband har vært utsatt for bremsevæske så er det vanlig å skifte dem ut! Så er det også viktig å slipe bandene slik at de passer perfekt i trommlene! Det er også viktig å sjekke om trommlene er utslitt ved å måle dem! Du må også justere bandene slik at de har like lang vandring på begge stemplene! Skift ut begge sylindrene dersom du er i tvil om tilstanden!

Klikk her for å spør bilmekanikeren
 

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.