Jeg var på fjellet og kjørte opp en forholdsvis bratt bakke som var snødekket. Det var nybrøytet og tørr snø. Et stykke oppe i bakken begynte bilen å spinne, og til slutt stoppet den. Det kom røyk og kraftig lukt fra motoren (clutchen), og jeg slo av tenningen og ventet til røykutviklingen ga seg. Når jeg startet bilen igjen, var det umulig å få den i gear. Bilen ble hentet av Viking og kjørt til verksted. Clutchen var "brent opp" og måtte skiftes. Jeg lurer på hvordan dette kunne skje. Bilen var ikke tungt lastet, og jeg kjørte bare til den stoppet uten å prøve flere ganger. Bakken og føreforholdene burde ikke vært noe problem for denne bilen.
Svar:
Jeg tror at clutchen din ikke var så god før du begynte på oppoverbakken og når denne ekstra harde påkjenningen kom så ble friksjonen for stor for clutchplata. Du må huske på at det er større belastning på en 4WD clutchplate. Hilsen Bilinform.
Kommentarer
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.