Volvo 244 med b21a - tungstartet??

Har det siste året hatt en 240 som jeg har gjort litt mer "personlig". Bilen har gått langt men er likevel fortsatt pen og sikker. Problemet mitt er at når bilen har stått en liten stund f.eks. over natta spesielt i kaldt vær, så er den helt utrolig tungstartet. jeg har skiftet alt av tenningskomponenter, både plugger, kabler, fordeler, rotor, kondensator, batteri (60a), poler, coil og stifter har jeg skiftet ut, men til ingen nytte. På vinteren er jeg avhengig av startgass. choken er manuell og brukes flittig. forgasseren ble overhalt for 2 år siden, men kan feilen likevel ligge her? Motoren går helt fint og uten problemer når den har nådd driftstemperatur , kan det være at motoren ikke starter pga. for feit blanding av luft eller bensin? Eller at den ikke starter pga. at slitne stempelringer ikke skaper kompresjon før de er blitt varme og utvidet? er liksom litt tom for ideer , og jeg gidder ikke plukke motoren fra hverandre for å siden finne ut av at det ikke var stempelringene likevel , da kjøper jeg eller ny motor.


Svar:
Jeg vil ikke utelukke forgasseren for det kan hende at det er for mye bensinblanding og at det da blir for mye med choke for motoren ved kald motor. Men det kan også være at blandingen er for mager og at du ikke klarer å gi motoren nok blanding ved kald motor. Dette kan sjekkes raskt på et bilverksted med et firegassapparat som måler blandt annet CO% og HC% i avgassene. Er det lenge siden du kontrollerte ventilklaringen. Motorer med dårlig kompresjon blir verre ved varm motor på grunn av utvidelsen! Hilsen Bilinform.

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Kommentarer   

#1 Jørgen 22-03-2008 14:13
Hei,

Har en 1983 Volvo 240, med en b21a.
Jeg lurte på om det er noe man kan gjøre for å øke effekten uten å bytte deler? Tenker da på porting etc..

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.