Volvo 240- for fet blanding

Jeg har en Volvo 240 med B230F motor med bosch LH2,2 innsprøyting. Den har gått 260.000. Det begynte med litt fusking på høyt turtall. Etter en langtur på 270 mil ville ikke bilen trekke lenger. Jo mer gass jo mindre trekkraft. Den starter greit og går fint på tomgang, men er ikke lenger kjørbar. Jeg fikk et tips om luftmengdemåler. Denne er byttet med en fra huggern uten resultat. Pluggene viser for fet blanding. Det er ikke lekkasje i slanger fra luftmåleren til gasspjeldet (som fungerer som det skal). Lamdasonden er også i orden. Tenningsdetaljer er slitte, men for fet blanding skulle vel indikere at blandingen og ikke tenningen er problemet? Det kan fortsatt være luftmengdemåleren, men sannsynligheten er liten siden dette ikke kan være en vanlig på Volvoene.



Svar:
Blir motoren fort varm? Det kan være så lett som en tett katalysator eller at en av pottene er tette! Får motoren nok bensintrykk eller får den for mye bensintrykk? Jeg har skiftet noen luftmengdemålere men da på grunn av tomgangsproblemer og fusk! Har du fått registrert noen feilkoder? Det kan være temperaturføleren som gir feil informasjon til styreenheten eller en feil i selve styreenheten!

Klikk her for å spør bilmekanikeren

         [ Tips en venn om denne saken ]       [ Abonner på vårt nyhetsbrev ]

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.