Ulyd fra girkasse ("kubben") og ventiljustering.

Hei! Ulyd fra girkasse ("kubben") og ventiljustering Har levert inn min kjære bil for å få fjernet en ulyd fra girkassen. Mekanikeren som jeg kontaktet lyttet på girkassen og sa at han regnet med at lyden stammet fra "kubben". Hva er kubben, og er kubben generelt dyr??? Han sa også at det var ting som tydet på at kassen tidligere kan ha vært kjørt tom for olje. Slikt blir det fort ulyder av selvfølgelig og jeg tenker med bekymring på den tidligere eier som har klart å få til dette. Bruker girkasser olje i samme grad som motorer (trodde ikke det) eller må en oljetom girkasse bero på en lekasje? Ventilene på min bil har chimsjustering,hva er dette, hvorfor er de ikke hydrauliske?  
Bil: 190E 2.5-16   Modell: 1991   Km stand:  155000

Hilsen
  Claus Thorsen


Svar:
Kubben sitter under inngående og utgående aksel med drev av forskjellige størrelser og blir ikke skjøvet noen plass, den bare sørger for at inngående og utgående aksel med tilhørende drev skal bli koblet sammen enten det er rygging eller kjøring fremover i forskjellige gear. Den er også i kontakt med gearoljen og sørger på den måten for at det blir smøring oppover i systemet. Er det defekte lager eller tenner som har brukket vil det nok gi ulyder, og som regel vil det være mye smått metallspon i gearoljen. Pris anslag på kubber vet jeg ikke, men det er sikkert ikke aktuellt å skifte bare kubben i tilfelle en gearkasseoverhaling på ditt lokale bilverksted. Gearkasser bruker ikke olje og dersom det minker olje så må det være lekkasjer i pakninger eller simmeringer foran eller bak, uansett vil det vises. Shimsjustering på ventilene vil si at det ligger en brikke(shims) over ventiløfteren som kan fjernes til fordel for en tykkere eller tynnere shims alt ettersom ved bruk av et spesialverktøy som brukes til å trykke ned selve ventiløfterene uten å presse på shimset. Hvorfor Mercedes bruker shims på denne motoren og ikke på de andre motorene kan være på grunn av den høye ytelsen ikke er egnet for hydrauliske løftere. Er det andre som vet bedre så send en tilbakemelding. Takk for at du brukte bilinform og velkommen tilbake.

 Klikk her for å spør bilmekanikeren

Kommentarer   

#1 Geir-otto nilsen 02-09-2011 15:01
hei har en L300 som lager ett forferdelig bråk i 1 til 3 gir men 4 giret er de helt normalt hva kan problemet være??

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.