Hei. Har et lite spørsmål til dere ang. oppførselen på motoren min. Har tidligere spurt dere ang. dette. Problemet er som følger: Motoren kveler seg/stopper grunnet fall til veldig lavt turtall ved fristilling av giret. Dette skjer ikke hver gang, men ca hver 8 gang. Et merkeverksted har byttet lambdasonden samt justert luftmengde +++, men ble allikevel ikke bra. Spørsmålet mitt er som følger.... iflg. en verkstedhåndbok er det en del ifbm. forgasser/luftmåler? som heter "tomgangsstabilisator" Hva gjør denne komponenten?? Kan den være en mulig feilkilde?? Merkeverkstedet har ikke peiling på hva feilen er... vet dere?? Eller er det kanskje noen andre der ute som har vært borte i samme feil. Forøvrig en kjempefin side for oss hobbymekkere.
Bil: VW Passat 1,8GL 79Kw Modell: 1990 Km stand: 220 000
Hilsen Tommy Hansen
Svar:
Selvfølgelig kan problemet ditt ligge i tomgangstilleren. Ca 90% av tilfellene er at tomgangstilleren er tilgriset med oljeslagg som gjør at turtallet ikke oppfører seg som det skal. Selve spjeldhuset kan være tilgriset med oljeslagg også og kan med stor fordel rengjøres samtidig med tomgangstilleren. Tomgangstilleren skal opprettholde turtallet i de fleste kjøresituasjoner og er som regel med og arbeider i hele turtallspekteret. Hilsen Bilinform.