Turtallsproblemer og risting på BMWen!

Når motoren er kald og bilen står i ro på tomgang (feks i et lyskryss) "pumper" turtallet opp og ned fra mellom ca 1000-2500rpm. Min 318 er automat og problemet oppstår bare når bilen står i gir (Drive) - i Park er turtallet stabilt. Problemet er selvfølgelig ekstra plagsomt i en automat - i et lyskryss må jeg feks sette bilen i Park (Alternativet er å tvinge bilen til å stå i ro med å trykke bremsen i bånn). Problemer avtar ettersom motoren blir varmere. Ved nedbremsing rister "alt" og jeg må tviholde på rattet for å ikke forlate vegbanen (Litt overdrevent men alikevel). Jeg vet at balanseringen av dekkene er bra (nettopp utført hos dekkspesialist). Kan problemet ha noe med forstillingen å gjøre? Er det bremsene? Er dette eventuelt en vanlig slitasje-feil ved e36 modellene? (jeg har hørt et eller annet om at 3-serien hadde en svakhet med styre- og/eller opphengskuler? - stemmer det?)  
Bil: BMW 318iA (e36)   Modell: 1992   Km stand:  143000

Hilsen
  Reidar Mongstad


Svar:
Det ser ut som om du har et problem med tomgangstilleren som er litt treg og at den må skiftes eller eventuelt rengjøres. Ellers så er falsk luft i pakninger eller innsugingbelg et forstyrrende moment for tomgangstilleren. Et stikk til lambdasonden som er irret vil kunne lage problemer for innstilling av rett brennstoffmengde i oppvarmingsperioden. Et skittent spjeldhus vil også forstyrre tomgangen slik at turtallet ligger mellom 1000 og 2500 omdreininger. Denne ristingen er mest sannsynlig på grunn av skjeve bremseskiver foran eller bak eller mye rust på bremseskivene på grunn av fastrustete bremseklosser i calipperen. Slitasje i opphengskuler eller styrekuler må også sjekkes selvfølgelig. Håper på en tilbakemelding på disse tingene! Takk for spørsmålet og velkommen igjen til bilinform.

Klikk her for å spør bilmekanikeren
 

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.