Turbo, dumpventil og ekstrainnsprøyting!Versjon 2.

Hei! Jeg har ettermontert et Mosselman turbokit til bilen min. I tilleg har jeg montert en dumpvalve (double piston). Problemet er at når dumpventilen slipper ut luft, så hender det at motor stopper. Dette ligger nok i at luftmengdemåleren ligger på vakumside av turboen. Dette resulterer i at motoren får for lite luft iforhold til bensin. Luftmengdemåler er av klafftype, å det jeg lurer på er om denne kan monteres på trykkside av turbo. Har sett nettingtype-luftmengdemåler på trykkside fungere bra. Eller er det kansje noe annet som er feil. Lurer og på hvor høyt ladetrykk denne motor tåler? Den har 10 i kompresjon og anbefalt for turbokitet er 0,4 bar, men 0,6 bar er ønskelig. Skal montere ekstrainnsprøytning.  
Bil: BMW 318 iS   Modell: 1993   Km stand:  126000

Hilsen
  Erik


Svar:
Dette er hva Per Zubi fra www.turbo.no svarte på ditt spørsmål. Du må ikke montere denne luftmengde måleren på trykk siden av turboen da vil den sprekke. Årsaken til at motoren stopper er fordi den får falskluft og spjeldet i mengdemåleren klapper sammen. Motoren tåler ikke mer enn 0,5 ladetrykk, hvis du lader høyere vil du få tenningsbank, for høy temperatur på avgassen. I utgangspunktet er kompresjonsforholdet 10:1 for høyt, så hvis du skal ha høyere trykk bør du dekomprimere motoren.

 Klikk her for å spør bilmekanikeren

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.