Toppakning defekt på Peugeoten??

Det er flere snodige symptomer som har dukket opp, som kan tyde på defekt toppakning: -Bilen går merkbart dårligere enn for en måned siden. Jeg har en Mazda 2.0 som går langt bedre, for eksempel. Den drar ikke godt, må opp i turtall før det blir noe særlig futt. -Når jeg skiftet tennplugger, ville den ikke gå rent, hørtes som om den gikk på kun tre sylindre. Jeg forsøkte så å skifte tilbake en og en plugg, og måtte bytte alle fire tilbake til de gamle, før motoren gikk rent igjen. -Ved kaldstart har motoren en tendens til å gå urent, som om den får for mye bensin. Dette er jo elektronisk styrt pga. enkel-dyse injection. Men den tåler ikke gasspådrag før den er varm, da begynner den å kveles, og må ruses en del før den blir går rent. Jeg har sjekket alle sensorer m.m. for kontaktfeil, og alle slanger/klemmer. -Frostvæsken forsvinner. Det var lavt nivå da jeg kjøpte den for ca. en måned siden, og jeg fyllte opp. Men nivået sank til tidligere nivå, men siden det tilsynelatende stoppet der, tenkte jeg ikke mer over det. -Når man skrur av lokket på radiatoren ved varm motor, flommer en mengde væske ut. Det er stort trykk og tydeligvis mye luft. -Temperaturen går ikke spesielt høyt, ca. 74-75 grader. Kommer aldri høyere. Har jeg rett i at dette kan tyde på defekt toppakning?  
Bil: Peugeot 405 1.9i   Modell: 1989   Km stand:  180000

Hilsen
  Kaj Ronny Nilsen

 
Svar:
Det ser jo slikt ut ja, men det kan jo være andre årsaker til dette. For det første så kan det være luft i anlegget og frostvæska kan lekke ut i radiator, slanger eller vannpumpe! Men går frostvæska ut i toppakningen eller i en sprekk i topplokket og inn i forbrenningen så vil det komme unormalt mye damp fra eksosen, kanskje vann i oljen og mye luft i kjølesystemet som igjen gjør at vannet fosser ut når lokket taes av. Det blir heller ikke noe stor temperatur på motoren når dette skjer så sant det er nok vann på motoren. Et bilverksted har utstyr som lett viser om det er forbrenningsgasser i kjølevæska noe som indikerer defekt topp eller toppakning. Hilsen Bilinform. 

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Kommentarer   

#3 mekanikker 13-02-2010 00:51
hei sabb eier. se om det er olje i kjølevann systeme,er det det er toppakningen gåen, kan også komme vann i olja da er den også kabutt.
#2 toolman 26-11-2009 16:11
Hei jeg har en golf 2 fra 89 1.6 cl den små tenner men starter ikke jeg har renset forgaseren byttet tenninmgsmodul, coljen tennplugger å tennkabler bilen for gnist å bensin hva er galt ???.
men jeg har mistanke til sprokken toppakning :-? mvh toolman
#1 mikael 14-06-2009 14:42
Hei. Jeg har en gammel saab 99 1982 mod. 2.0, med H-motor. Den har i de siste dagene oppført seg sørdeles rart. Den starter greit når den er kald, det vil si at den starter på ettertenning. Men når den blir varm, begynner den å fuske. En kan ikke gi på rask gass, da kveles den, og må skjøre på høyt turtall, hvis ikke stopper den, og da får jeg ikke start før bilen er kald...hva er dette? Jeg har sjekket tenningssysteme t, og virker helt ok. Kan det være forgasserproble m eller toppakningsleka sje?

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.