Har en 97 polo 1,4 60 hk der jeg sliter voldsomt med at turtallet hopper opp og ned en stund etter stopp, ved jevn fart er det ingen problemer... Problemet har blitt verre, og har i det siste ført til stopp... Det er en smule irriterende å måtte starte bilen igjen etter hvert eneste lyskryss... Har også et problem med giren som hopper ut av hakk ved revers.. Har skifta olje, filter hver 15.000 kn, og nettopp bytta plugger...
Bil: VW Polo 1,4 Modell: 1997 Km stand: 138000
Hilsen Morten
Svar:
Dersom det ligger oljeslagg i tomgangstilleren eller spjeldhuset kan dette føre til at tomgangen varierer mye når gasspedalen slippes. Det vil også dersom selve tomgangstilleren er defekt komme feilkoder som et Volkswagenverksted kan avlese med sitt diagnoseverktøy. Er det defekte vakumslanger eller innsugingspakninger vil motoren få for mager bensinblanding og føre til tomgangsproblemer men da vil du sikkert også merke det på vanlig kjøring også. Noen ganger vil feil spjeldinnstilling føre til at turtallet svinger kraftig på tomgang. Dette må du overlate til ditt VW verksted som har de nødvendige data og verktøy til jobben. Dette med at giren hopper ut av hakk i revers kan tyde på at det er behov for justering på girstanga eller at det er slakk i noen ledd som går til girkassa. Takk for spørsmålet og velkommen tilbake til bilinform.
Kommentarer
]
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.